DFDS' franske joint venture gennemført
Det danske færge- og ro/ro-rederi DFDS A/S joint venture med franske Louis Dreyfus Armateurs er nu gennemført.
DFDS og Louis Dreyfus Armateurs (LDA) har i dag gennemført den tidligere annoncerede joint venture-aftale og dannet et nyt selskab, der kombinerer DFDS’ ruter på Kanalen og LD Lines’ ruter.
DFDS’ejerskab af det nye selskab udgør 82 pct. og LDAs ejerandel udgør 18 pct.
Sammenlægningen forventes at tilføre en omsætning på omkring DKK 100 mio. i 4. kvartal 2012, men der ventes ingen væsentlig resultatpåvirkning i indeværende regnskabsår. Der estimeres en omsætning i det første år på 1,6 mia. kroner.
MiddelhavetIntegrationen af LD Lines’ aktiviteter styrker ikke bare de to rederiers forretning på Den Engelske Kanal. Ud over det eksisterende forretningsområde ”Channel” medfører aftalen integration af LD Lines’ aktiviteter på Middelhavet et nyt forretningsområde ”France & Mediterranean.”
Det nye forretningsområde skal drive LD Lines rute i Middelhavet mellem Marseille og Tunis, samt stå for salg og kundeservice for ruterne på Kanalen i Frankrig og Spanien, hvor målet er at øge markedsandelen på disse markeder.
Herudover er det nye forretningsområde ansvarlig for at sælge fragt- og passagertjenester for hele DFDS’ rutenetværk i Frankrig og Spanien.
RuterDet nye joint-venture skal drive fire færge- og ro/ro-ruter over Den Engelske Kanal, Dover-Dunkerque, Dover-Calais, Portsmouth-Le Havre og Newhaven-Dieppe. Koncessionen på sidstnævnte rute udløber i 2014.
Der forventes et samlet passagertal på kanalruterne på omkring fire millioner, mens fragtomsætningen ventes at blive på 11,5 millioner lane-meter på kanal-ruterne, mens ruten mellem Marseille og Tunis ventes at levere en fragtomsætning på 200.000 lanemeter årligt.
Der drives salgskontorer i Dover, Newhaven, Portsmouth, Calais, Dieppe, Dunkerque, Le Havre, Marseille og Valencia.
DFDS A/S skriver i en selskabsmeddelse, at ”det nye joint venture støtter udviklingen af en langsigtet og holdbar forretning på Kanalen med primært fokus på fragtmarkedet og udvider DFDS’ tilstedeværelse på det betydelige franske transportmarked.”
Den planlagte integrationsproces er nu igangsat og forventes gennemført ultimo 2013, inklusive integration af alle forretningssystemer.
Integrationen forventes at styrke den driftsmæssige effektivitet på grundlag af overførsel af LD Lines’ drift til DFDS’ forretningssystemer og koncernfunktioner (it, finans, HR, teknisk).
LedelseCarsten Jensen fortsætter som ansvarlig for forretningsområdet Channel og Christophe Santoni bliver ansvarlig for det nye forretningsområde France & Mediterranean.
Christophe Santoni var tidligere administrerende direktør for LD Lines.