23948sdkhjf

Danske Havne ønsker ny havnepakke

De kommunalt ejede erhvervshavne opfordrer til en Havnepakke 3, der kan skabe beskæftigelse her og nu.

De kommunalt ejede erhvervshavne opfordrer til en Havnepakke 3, der kan skabe beskæftigelse her og nu.



Folketinget bør fremtidssikre den maritime godstrafik, samtidig med der bliver sat gang i beskæftigelsen. Det mener Danske Havne, der nu foreslår regering og Folketing at vedtage en tredje havnepakke hurtigst muligt.

Havnene trodser allerede krisen med fortsat vækst og udvikling. Når opsvinget kommer, så bliver der endnu mere brug for havnene og derfor bør landspolitikerne hjælpe til, så der ikke opstår flaskehalse mellem havnene og baglandet.

- Mange danske havne udvider og udvikler. Det skaber aktivitet. Ikke kun i havnen men også i trafik til og fra havnearealerne. Den øgede trafik må ikke blive en belastning for byen, erhvervslivet og borgerne, siger formand for Danske Havne Uffe Steiner Jensen.

Danske Havne mener, at det haster med at få statens medfinansiering på plads. Derfor fremlægger brancheorganisationen netop nu havnenes behov for projekter, der er klar til at blive udført i 2013. Forarbejdet er gjort, så det er bare at få spaden i jorden. Heri ligger også en række job på det korte sigt. Projekterne bidrager til udviklingen i yderområderne og er fordelt over hele landet.

- Staten får rigtig meget for pengene. De danske erhvervshavne har 17 ønsker om veje til havne. Relativt små projekter til en samlet værdi af 648 mio. kr. Kommunerne ved, at havnen er meget vigtig for deres udvikling. Derfor har de givet tilsagn om 300 mio. kr. Så staten kan nøjes med at finde 348 mio.kr. Havnene har også ønsker til mindre baneprojekter til havne. Staten bør ikke kun se på de asfalterede veje men også på vandvejene. Vandvejene skal fremtidssikres, så de 80 pct. af den danske udenrigshandel, der sker med skib, ikke skaber trængsel på vejene men fortsat benytter søvejen, siger Uffe Steiner Jensen.

Vejprojekter bedømmes primært på deres samfundsmæssige nytte i forhold til mindre trængsel og øget sikkerhed. COWI har for Danske Havne udarbejdet en screening af de samfundsøkonomiske effekter af de foreslåede vejprojekter.

- Der er gevinster ved alle projekter. Den væsentligste gevinst er, at infrastruktur til havne sikrer vækst, udvikling og sammenhængskraft. Det har politikerne tidligere set ved at give penge til bedre adgangsforhold til havne. Danske Havne håber, at politikerne vil tage godt imod forslagene i ”Havnepakke 3 – Investeringer i vækst og beskæftigelse, siger Uffe Steiner Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063