Cabotagekontrol giver indtryk af systematik
Da Østjyllands Politi i samarbejde med Rigspolitiets Tungvognsektion torsdag i sidste uge tog ud på Aarhus Havn for at kontrollere udenlandske lastbilers cabotagekørsel, udløste det fem bødeforlæg for ulovlig cabotage - og at trafikken ind og ud af havnen tog af.
Kristian Thomsen, der er vicepolitiinspektør og leder af Færdselsafdelingen hos Østjyllands Politi oplyser til transportnyhederne.dk, at når politiet kan tage fem chauffører og lastbiler i at udføre ulovlig cabotage ud af 38 kontrollerede chauffører og lastbiler, er det i et signal om, at der foregår noget, der ikke bør foregå.
Kristian Thomsen oplyser videre, at i det ene af de fem tilfælde var der tale om, at chaufføren ikke kunne komme af med godset på den trailer, som han var kørt ind i landet med, og derfor havde sat den på en terminal, hvorefter han gik i gang med at udføre indenrigstransport i Danmark.
- Det er ulovligt, da den internationale transport skal være afsluttet før, man kan udføre cabotagekørsel, siger Kristian Thomsen.
Kontrollen på Aarhus Havn blev gennemført med det formål at give politiet et indblik i omfanget af cabotagekørsel - både det lovlige og det ulovlige. Politiet var på havnen det meste af torsdagen.