Ny bog: Kan dansk søfart stadig betale sig?
Globaliseringen har for længst ramt dansk søfart – to forfattere sætter fokus på konsekvenserne for den maritime sektor i Danmark – til lands og til vands.
Kan det stadig betale sig at have en stor og velstående søfartsindustri lokaliseret i Danmark? Dette spørgsmål er det centrale omdrejningspunkt for Henrik Sornn-Friese og Carsten Ørts Hansen i deres nye bog ”Landlubbers and Seadogs - The case of labour mobility in the Danish maritime sector in a time of accelerating globalisation.”
For hvad sker der egentlig med søfarten i disse år, når globaliseringen fortsætter i hæsblæsende tempo? Og hvilke implikationer har det for Danmark og andre traditionelle søfartsnationer?
Globaliseringen har skabt et skift inden for søfart. De store maritime søfartsnationer skal ikke længere findes blandt Vesteuropas lande, men i Sydøstasien og den tidligere Øst-blok.
OmvæltningForfatterne analyserer denne omvæltning og sætter fokus på, hvordan globaliseringens strømninger påvirker det danske søfartssamfund og søfartslogistik generelt. Globaliseringen kan nemlig mærkes, peger forfatterne på, især hos de traditionelle søfartssamfund, hvor mange langsomt må opgive deres nationale handels-flåder og de sociale fordele derved, fx Sverige.
Henrik Sornn-Friese er lektor ved Copenhagen Business School, hvor han også er centerleder for Center for Shipping Economics and Innovation (CENSEI). Hans arbejde med danske maritime clusters har haft direkte indvirkning på dansk søfartspolitik de seneste år. Carsten Ørts Hansen er lektor ved Copenhagen Business School. Han er tidligere blevet tildelt the David Solomon’s Prize for den bedste artikel i Management Accounting Research.