Affald i tanken
Affald kan levere 50 % af biodiesel til iblanding i transportdiesel
Tidligere erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen, der nu er medlem af Europaparlamentet, og blandt andet arbejder aktivt i Udvalget om Industri, Forskning og Energi, besøgte forleden Danmarks største producent af affaldsbaseret biobrændstof, Daka Biodiesel, i Løsning ved Horsens.
Direktør Kjær Andreasen fortalte sammen med sekretariatschef Svend Lykkemark fra energiselskabet OK om erfaringer med og visioner for 2. generations biodiesel.
Både hos Daka Biodiesel og OK ser man fremtidens energiforsyning som et kludetæppe af forskellige energi-teknologier.
- Fordelen ved den biodiesel, som vi fremstiller af affald, er, at vi både løser et affaldsproblem og samtidig fremstiller et brændstof, der ved iblanding i fossil diesel kan bruges til at nedbringe CO2-udledningen i transporten her og nu, siger direktør Kjær Andreasen fra Daka Biodiesel.
Faktisk fremstilles der allerede nu så store mængder biodiesel af animalsk affald fra landbrug og
slagterier, at produktionen fra Daka Biodiesel alene dækker 50 procent af Danmarks behov for biodieseliblanding i forhold til de opstillede krav.
Mere Biodiesel i transportenMen sådan bliver det måske ikke ved med at være. Energiselskabet OK har blandt andet i samarbejde med den fynske transportvirksomhed Poul Schou A/S startet forsøg med iblanding af mellem 20 og 30 % biodiesel i transportdiesel til tunge køretøjer.
- Indtil nu er de forsøg, der er gennemført, gået upåklageligt, og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil komme til at se højere iblandingsprocenter af biodiesel især i den tunge transport de kommende år, fastslog Svend Lykkemark fra energiselskabet OK.
Der er allerede nu et lovpligtigt krav om tilsætning af 7 % bio-diesel til al diesel, der anvendes til tranport på landevej, og hos energiselskabet OK er blandes størstedelen af denne diesel allerede med 2. generations biodiesel.
Færge på biodieselSkibsingeniør Ulrik Tander fra det horsensianske firma A/S Jørgen Petersen kunne berette, at den animalsk-baserede diesel har et stort potentiale for anvendelse i skibsfarten fx i de indre farvande.
Færgen Mjølner-Fur sejler hvert kvarter til den lille ø Fur i Limfjorden – på 100 % biodiesel fra Daka. De høje temperaturer i færgens maskinrum gør det muligt at anvende den animalske biodiesel uden tilsætning af fossilt brændstof.
Bendt Bendtsen blev vist rundt på fabrikken, hvor han blandt andet havde lejlighed til at besøge laboratoriet og ved selvsyn konstatere at biodiesel fremstillet af affald fremstår klar og lugtfri.