23948sdkhjf

Øget tankskibstrafik øger risiko for olieforurening

Eksporten af olie fra Rusland har øget tankskibstrafikken gennem danske farvande markant – det øger risikoen for alvorlige olieforureninger.

Eksporten af olie fra Rusland har øget tankskibstrafikken gennem danske farvande markant – det øger risikoen for alvorlige olieforureninger.



Sidste år passerede 27.019 fragtskibe og hele 11.589 tankskibe Skagen. Væksten i skibstrafikken gennem danske farvande øger risikoen for kollisioner og grundstødninger i danske farvande betydeligt. Især væksten i tankskibstrafikken forhøjer risikoen for alvorlige miljøkatastrofer markant.

Det konkluderer en analyse, som Cowi har udarbejdet fro Østersø-landenes havmiljøorganisation Helcom.

Risikoen for alvorlige ulykker er størst i farvandet nord for Bornholm, farvandet mellem Bornholm og Fermern, samt i Kattegat.

- Farvandene er kendetegnet ved, at der er meget trafik, ret kort til kysten og mange sensitive områder omkring skibsruterne, siger civilingeniør og hydrauliker Carsten Jürgensen fra Cowi, som har udført den tre år lange, EU-finansierede undersøgelse til ing.dk.

- Risikoberegningen viser, at de danske myndigheder kan vente oliespild på 300 til 5.000 ton hvert 11. år i Øresund og Kattegat samt et oliespild i samme størrelse i Østersøen omkring Bornholm hvert 17. år, tilføjer han.

priser. Et udbygget VTS-system er mest kosteffektivt,« siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062