23948sdkhjf

DAT mister norsk rute

Danish Air Transport (DAT) har gennem de senere år haft fremgang på det norske marked.

Danish Air Transport (DAT) har gennem de senere år haft fremgang på det norske marked.



Selskabet har blandt andet fløjet på ruterne fra Florø til Oslo og Bergen på en kontrakt med driftstilskud via Samferdselsdepartementet.

Florø-ruterne tabte DAT ved det seneste ruteudbud til SAS-ejede Widerøe, der kom med et nulbud, hvilket betød, at man ville flyve uden driftstilskud. I stedet skulle DAT have haft et samlet driftstilskud på 70,8 mio. norske kroner for at flyve ruterne i en kontraktsperiode fra 1. april 2012 til 31. marts 2016.

Derimod vandt DAT i første omgang Lofoten-flyvningerne fra Widerøe ved at komme med et samlet krav om 438,5 mio. norske kroner i driftstilskud fra 1. april 2012 til 31. marts 2017. Driftstilskuddet dækkede over fem års drift på de fire ruter fra Bodø til henholdsvis Svolvær, Leknes, Røst og Narvik.

Widerøe, der skulle have 482,8 mio. kroner for fortsat at operere ruterne, indklagede sidenhen afgørelsen om valget af DAT. Her fik Widerøe medhold, hvorefter DAT mistede kontrakten, der i stedet gik til Widerøe.

Ved årsskiftet overtog DAT samtidig fra Norwegian tre ruter fra Moss Lufthavn Rygge. Der var tale om indenrigsruterne fra Rygge til Trondheim, Bergen og Stavanger.

Men passagertallene har ikke udviklet sig gunstigt i 2012, og Trondheim-ruten har angiveligt været tæt på en lukning. Rygge-Trondheim er nu blevet reduceret til en weekend-rute med afgange på fredage og søndage.

På et pressemøde tidligere på måneden var DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm tvunget til at præsentere en ny prisstruktur med lavere priser.

- Vi har fået en tilbagemelding fra kunderne om, at DAT har et ulogisk prissystem, og at det var dyrt at rejse med os. Det har vi lyttet til, og derfor omlagt bookingsystemet, oplyste DAT i en pressemeddelelse.

Ikke nok med, at kunderne føler, at priserne er for høje. Det lokale erhvervsliv anført af Moss industri- og næringsforening mente ikke, at DAT havde gjort nok for at markedsføre ruterne fra Rygge. Erhvervslivet har efterlyst større pågåenhed hos DAT.

DAT har dog lyttet til kritikken og ansat en ny kundemedarbejder, der har fokus rettet mod erhvervslivets behov.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078