Miljøkrav til skibsfarten
Heldagskonference sætter fokus på de stadigt skrappere miljøkrav til skibsfarten.
De globale og regionale krav til skibsfartens miljømæssige kølvand skærpes kraftigt i disse år. Fra 2015 skal svovlindholdet i skibenes udstødningsgasser reduceres til en brøkdel af det nuværende - allerede reducerede - niveau, når skibene sejler i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal.
Kravene stopper ikke her. Allerede i starten af oktober mødes FN's søfartsorganisation IMO's miljøkomité (MEPC 64), hvor man blandt andet vil drøfte et nyt Energi Effektivitets Design Indeks (EEDI), der omfatter alle skibe over 400 GT fra 1. januar 2013.
Denne udvikling sætter hele den maritime sektor under pres, lige fra skibsværfter over motorproducenter, olieselskaber og i sidste ende rederier, der kæmper med rentabiliteten.
Det er disse udfordringer, som er i fokus på den konference, der afholdes i Ingeniørhuset i København 29. oktober.
På konferencen vil blandt andre Søfartsstyrelsen og en række centrale aktører redegøre for udviklingen og de muligheder og løsninger, der tegner sig i horisonten for skibsfarten. Blandt de emner, der bliver belyst er håndteringen af ballastvand for at forhindre spredningen af invasive arter, konstruktionen af den første LNG-drevne ro-ro passager-færge i Danmark, fra rederiet Fjordline. Scandlines vil præsentere rederiets koncept for en ro-ro færge.
Konferencen rundes af med et blik længere ud i fremtiden i et forsøg på at identificere næste generation af miljøkrav til skibsfarten.
TilmeldingTilmelding skal ske via hjemmesiden:
http://ida.dk/ArrNr?EID=994821
eller via e-mail til moede@ida.dk eller tlf. 3318 4818 før 26. oktober 2012.
Prisen er kr. 1.500 inkl. moms (kr. 500 for studerende).
Konferencen finder sted i Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge 31-33 i København (www.ida.dk). Arrangør er Skibsteknisk Selskab og Maritimt Selskab - IDA.