SAS indfører ny strategi for langdistancer
Da SAS i begyndelsen af juli måned offentliggjorde beslutningen om at åbne en rute fra København til San Francisco samt opgradere fra København til New York, var det et led i en ny strategi.
Selskabet vil i højere grad tilpasse den interkontinentale trafik efter den sæsonmæssige efterspørgsel.
I sommerhalvåret er efterspørgslen på Nordamerika-ruterne generelt meget stor, mens en Asien-rute som Købenahvn-Bangkok til gengæld har en noget svagere efterspørgsel i denne periode. Det skriver check-in.dk.
-Vi øger på USA om sommeren og tilsvarende på Asien om vinteren. Det skaber samlet set en bedre lønsomhed i den interkontinentale forretning, forklarer Simon Pauck Hansen, der er VP Partners & Intercontinental Network hos SAS.
Den 8. april 2013 åbner SAS på ruten fra København til San Francisco. Samme dag flyver SAS den sidste rundtur fra København til Bangkok for derefter at holde pause frem til slutningen af oktober måned. En uge forinden vil SAS samtidig indsætte en aftenafgang tre gange om ugen på København-New York ruten, der dermed øges fra syv til 10 ugentlige afgange.
Dermed bliver SAS i højere grad en sæsonoperatør på langdistanceruterne.
-Vi kommer principielt til at operere alle ruter på helårsbasis med forskellige sæsontilpasninger. Det betyder også, at vi i vintertrafikprogrammet vil reducere på San Francisco og andre nordamerikanske ruter, fortæller SAS-direktøren.