ITD: Fortsat sunde tegn i dansk transport
En helt ny opgørelse fra Danmarks Statistik dokumenterer, at de danske lastbilers nationale kørsler steg med 3,1 procent fra året første til årets andet kvartal.
Lægges de sidste fire kvartaler sammen, er der tale om en stigning på 2,2 procent i forhold til de fire foregående kvartaler.
- Vi kan ikke udelukke, at den udenlandske konkurrence på sigt kan blive et stort og mere generelt problem for de danske vognmænd. Men vi er nok også nødt til at klappe hesten lidt og erkende, at det ikke er tilfældet i dag. Og rent faktisk er der mange positive ting at sige om udviklingen i dansk lastbiltransport lige nu, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Han peger bl.a. på, at de stigende godsmængder transporteres af færre lastbiler end tidligere, og dermed ser det ud til, at branchen har øget sin effektivitet.
- Der er forsvundet en del lastbiler fra det danske marked i kølvandet på finanskrisen, og selv om det selvfølgelig ikke er positivt i sig selv, er det dog meget opmuntrende, at færre lastbiler transporterer mere gods. For dermed tyder det på, at erhvervets produktivitet er i stigning, og det er ekstremt vigtigt for de danske vognmænds konkurrenceevne på sigt, siger Jacob Chr. Nielsen.
Han udelukker ikke, at der kan være dele af den danske lastbiltransport, som er hårdere ramt af udenlandsk konkurrence end andre – f.eks. områder hvor chaufførens sprogkundskaber og lokalkendskab ikke er så afgørende.
- Vi har brug for at finde nuancerne i cabotagedebatten, så vi kan sætte ind, der hvor der eventuelt er problemer. Men enkelte af branchens organisationer er desværre gået helt i sort, og har besluttet sig for, at cabotage er hele branchens altoverskyggende problem, uanset hvad markedstallene siger, konstaterer Jacob Chr. Nielsen.
I andet kvartal af 2011 slog de danske lastbilers alle tiders rekord i samlet godsmængde på de danske ruter. I en isoleret sammenligning med rekord-kvartalet tegner andet kvartal i år sig for et fald på godt 11 procent.
- Andet kvartal i 2011 udgjorde en enkeltstående bule opad på kurven. Det giver derfor dårlig mening at sammenligne isoleret med det kvartal. Over tid ser de danske lastbilers andel af godset heldigvis meget stabil ud, og det skal den selvfølgelig gerne blive ved med, slutter Jacob Chr. Nielsen.