Færgerederiernes fremtid til debat
Europas Maritime Udviklingscenter, Færgehistorisk Selskab og TINV holdt netværksmøde hos Clipper.
Rene Taudal Poulsen, Lektor ved CBS indledte mødet med at opsummere de seneste 140 års færgehistorie og fremlagde de påstande, at ændringer i færgestruktur og operation typisk er fremprovokeret af udefra kommende ”chok”, som f.eks. bortfaldet af det toldfri salg. Nye aktiviteter bliver oftest igangsat af iværksættere udenfor branchen, men at disse på lang sigt typisk ikke har haft økonomien til på egen hånd at udvikle disse ideer. Derfor har eksisterende rederier igennem konsolidering ofte overtaget disse udvikleres ruter.
Havnechef Søren Brink fra Hundested Havn fortalte om ideen med at genstarte ruten til Grenaa - men på ren fragt-basis. Planerne er der, men problemet er at finde investorer i dagens usikre finansmarkeder og investorer som er villige til at investere før de ønskede forbedringer til vejinfrastrukturen er på plads til begge de nævnte havne.
Søren Strøm, CFO fra Clipper fortalte om rederiets investering i danske færgeruter som en spredning af risici da bulkmarkedet var på sit højeste. Det senere samarbejde med staten om det fælles selskab Færgen var en positiv oplevelse for Clipper og selskabet forventer, efter nogle vanskelige år, at få et overskud i 2012. Men Clippers har ikke planer om at deltage i andre færgeoperationer i Danmark eller udlandet.
Flere om buddetMikkel Sune Smith kontorchef i Transportministeriet fremlagde statens planer for de statsstøttende ruter som jo regelmæssigt kommer i udbud - men som oftest kun med én byder. Transportministeriet ville gerne have flere bydere og overvejer nu, hvordan man kan få flere, inklusive udenlandske, rederier til at byde. Herunder med udbudsmateriale på engelsk, længere kontraktperioder og med mulighed for at staten selv står for bunker-indkøb for at mindske risikoen for rederiet.
Baseret på indlæggene kunne formanden for netværket, Niels Tolstrup, baseret på indlæggene spå om, at ændringer i færgestrukturen og operationen nok ikke kommer fra de tilstedeværende rederier – ”men at der muligvis ville komme flere udenlandske operatører”.