IAA: Mercedes satser for alvor i hele verden
IAA 2012 i Hannover er for alvor blevet en messe for hele verden, når det gælder transportmateriel.
Mercedes viser på IAA, at tyskerne virkelig satser på international produktion af lastvogne. Den store automobilkoncern er simpelthen vokset helt ud af Europa, når det gælder lastvogne.
Ud over Actros og Antos, der er mere europæiske lastvogne, viser Mercedes fem andre lastvogne med hver sit brand, der er baseret på markederne i hhv. Rusland, Sydamerika, Nordamerika, Indien og Kina.
Hvor utroligt det end lyder, så er den mest enkle lastvogn, en Bharat Benz af typen 2849 et af de stærkeste kort i fremtiden. Denne lastvogn skal nemlig sælges på det indiske marked, hvor der er et kæmpebehov. Ud af cifrene kan man læse at der er tale om en lastvogn med en 6,4 liters motor, som har en maksimal ydelse på 280 hk motor, der blot generer et højeste drejningsmoment på 1100 Nm. Af de bagerste cifre kan man læse at der samtidig er tale en lastvogn beregnet til de i Indien maksimal tilladte 49 ton vogntogsvægt, hvilket må siges at stå i skærende kontrast til motoreffekten.
I Danmark skal vi nok 30-40 år tilbage i tiden for at finde tunge vogntog med samme lave motoreffekt. En moderne trækker beregnet til et 40 tons vogntog i Europa har typisk 400 til 500 hk og et drejningsmoment på 2000-2500 Nm. Samtidig er Bharat Benz 2849 udstyret med en transmission, der er manuelt betjent og som har 9 fremadgående gear plus et krybegear. Så chaufføren skal nok få rørt armen, der skal betjene gearstangen under kørslen…
Vognen er opbygget som treakslet trækker med stive fjedre og træk på begge bagaksler. I bagenden er chassiset skrånet og der er lavet glidestykker, som kan anvendes til at samle traileren op, hvis den står for lavt ved tilkobling. Dette udstyr er nærmest ukendt i Europa i dag, hvor alle trækkere så at sige er udstyret med luftaffjedring.
På trods af den lave effekt og et yderst spartansk udstyret førerhus, er denne lastvogn sikkert et meget moderne værktøj i Indien.