23948sdkhjf

Og så var den om...

...at bump er yt - og huller er in.

...at bump er yt - og huller er in.



Sådan er i hvert fald erfaringen med trafiksikkerhed fra universitet i Linköping, hvor man samme med firmaet Prodelox har testet en nyudviklet faldlem ved en trafikeret vej. Det fortæller Ingeniøren.

Actibump, som systemet kaldes, skal fungere som et værn mod bilister med tung speederfod.

Ideen er at lave en faldlem i stedet for bump, som eksempelvis kan føre til rygskader for bus- og taxachauffører, der flere gange dagligt kører over fartbumpene. Med Actibump går man den modsatte vej.

En radar måler køretøjest hastighed. Hvis den er for høj i forhold til det tilladte, bliver en faldlem udløst. Lemmen falder 60 mm ned i vejbanen, hvilket giver bilisten en rystetur og dermed en husker om ikke at køre så hurtigt.

Det sker, uden at man laver skader på køretøj eller personer, men med tilpas stor effekt til at man ikke ønsker at prøve turen igen. Samtidig virker systemt i sne og is.

Ifølge NyTeknik har testen i Linköping været en stor succes, da man har reduceret antallet af fartovertrædelser på vejen fra 70 procent til 20. Systemet skal nu udbredes til andre svenske kommuner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.092