Få eksempler på ulovlig cabotage
Færre end ti ulovlige cabotagekørsler på 975 kontroller siden foråret.
En møderække med repræsentanter for vejtransportens organisationer, herunder Danske Speditører, har siden den 23. august været i gang i Trafikstyrelsen med udgangspunkt i regeringens arbejde mod "social dumping" (unfair konkurrencefordel gennem ulovlig anvendelse af billig udenlandsk arbejdskraft).
Ved et møde den 10. september orienterede Rigspolitiets tungvognssektion om resultatet af de kontroller, der er foretaget, siden politiet i foråret fik tilført midler til cabotagekontrol. I foreløbig 975 kontroller, foretaget af Rigspolitiet, er der skrevet rapport om ulovlig cabotage i 69 tilfælde, hvoraf færre end 10 vedrørte egentlig overskridelse af reglerne for omfanget af cabotage, mens de øvrige skyldtes formelle fejl i papirer.
Det skriver Danske Speditører i deres Fragtmail.
Sideløbende har politikredsene også foretaget kontroller, så det samlede antal kontroller kommer op på 1521. Heraf har 166 givet anledning til rapport. Fordelingen af egentlige overskridelser og formelle fejl skønnes af rigspolitiet at fordele sig på samme måde i det samlede materiale som i rigspolitiets eget materiale.
Formålet med møderækken om vejtransport er at undersøge påstande om, i hvilket omfang ulovlig cabotage og kombinerede transporter medvirker til social dumping. Organisationerne er blevet bedt om at præcisere deres synspunkter og komme med forslag til, hvordan ulovlig cabotage i givet fald kan bekæmpes, skriver Danske Speditører.
Trafikstyrelsen har endvidere indsamlet oplysninger om forvaltning af reglerne i en række andre europæiske lande.
Danske Speditører deltager i møderækken ud fra den opfattelse, at lovlig cabotage ikke må hindres eller begrænses, samt at der, når det gælder overtrædelse af cabotagebestemmelserne, skal tages hensyn til, om overtrædelsen er bevidst eller der er tale om uvæsentlige formelle fejl i transportdokumenter.
Resultatet af møderækkens arbejde vil indgå i transportministerens overvejelser om dels den aktuelle udmøntning af cabotagereglerne i EU-forordningen, dels den revision af forordningen, som EU-kommissionen forventes at sætte i gang.
Med hensyn til den aktuelle udformning af de danske regler og kontrollen af dem forventer Danske Speditører på baggrund af udtalelser fra ministeren og kommissionen ikke store ændringer fra det, der gælder nu.