Driftssikker infrastruktur giver gevinst for alle
De to store vognmandsorganisationer er enige, når det gælder investeringer i fremtidens infrastruktur.
Formændene for ITD og DTL, vognmand Jørgen Egeskov, Vamdrup, formand for Dansk Transport og Logistik (DTL) og vognmand Peter Provstgaard, Padborg, formand for ITD, har skrevet et fælles debatindlæg:
Moderne transport- og logistikarbejde handler om meget mere end bare at flytte varer fra A til B. Det er et kompliceret puslespil med mange brikker, og desværre er tidsfaktoren ofte en uforudsigelig joker. Usikkerhed om transporttiden i praksis er et stadig stigende problem, for effektiv og konkurrencedygtig logistik handler netop om at levere varerne lige nøjagtigt til tiden, når de skal bruges. Hverken før eller efter. Derfor stiller kunderne meget høje krav til transportørerne, og derfor kan selv en halv times forsinkelse vælte hele læsset og sende rigtigt store og dyre følgevirkninger videre i systemet.
Tid er penge, og spildtid er spildte penge, men ikke kun for transportørerne. Det koster også for miljøet og for alle andre trafikanter på vejen, det koster på udnyttelsen af den samlede transportkapacitet, og det koster på Danmarks konkurrenceevne, som vi alle sammen skal leve af i fremtiden.
Infrastruktur man kan regne medDerfor er det afgørende for både transportbranchen, virksomhederne og hele Danmarks vækst– og jobmuligheder, at vi har en infrastruktur, man kan regne med. Som landet ligger lige nu, oplever vi hver uge nogle af de helt store og uberegnelige forsinkelser, der vælter enhver planlægning og koster store summer for samfundet.
Det gælder ikke mindst for motorvej E45 ned gennem Jylland, og udsigterne i den nærmeste fremtid tegner endnu værre. Siden 1980 er trafikken på E45 firedoblet, og Transportministeriet venter, at væksten vil fortsætte. Trafikpresset er allerede nu et reelt og meget praktisk problem, som alle kan se med det blotte øje. Oveni dét åbner den nye Herning-motorvej allerede næste år med tilslutning nord for Vejle, så der skal presses endnu mere trafik gennem flaskehalsene på Vejle Fjord-broen og i Trekantområdet.
Problemet er særlig stort i Østjylland, hvor Transportministeriet peger på, at E45 i stigende grad bruges som lokal pendlerkorridor. Her har titusindvis af private bilister også et dagligt problem, der går udover mobiliteten for ikke at tale om livskvalitet og familieliv.
Usikre trafikforholdFor transportørerne betyder de usikre trafikforhold f. eks., at man er nødt til at indregne en ekstra buffer på måske en halv eller en hel time i sin planlægning. Ellers risikerer man at vælte hele puslespillet i logistiksystemet. Eller man strander med sin transport det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, når chaufføren skal holde sit lovpligtige hvil..
En halv eller en hel time lyder måske ikke af meget, men når man regner på kostprisen for en lastvogn med chauffør per time og ganger op med mange tusinde lastbiler, der bevæger sig rundt på de danske veje, så taler vi om et spild af enorme dimensioner. Og det giver sig selv, at lavere udnyttelse af kapaciteten betyder flere lastbiler på vejene for at udføre det nødvendige transportarbejde.
HovedfærdselsåreMotorvej E45 er langt den vigtigste hovedfærdselsåre for lastbiltrafik i Danmark. Det er simpelthen rygraden for hovedparten af den jyske industri og danske eksport. Men rygraden er ved at knække under belastningen fra den stigende trafik. Problemet er ekstra kritisk for den tunge transport, som ikke har nogle reelle alternativer at vælge for den nord-sydgående trafik.
Det kalder på en fremtidssikret løsning, der ikke bare giver ekstra kapacitet, men også mere fleksibilitet og højere driftssikkerhed. Løsningen ligger lige for – en parallel motorvejsforbindelse ned gennem Jylland, også kendt som Hærvejsmotorvejen. Den vil ikke bare aflaste E45, men også give store køretidsbesparelser for både transporterhvervet og private pendlere i en tid, hvor arbejdsmarkedet kalder på mere mobilitet.
Som sidegevinst vil den oven i købet skabe ny vækst og sikre nogle arbejdspladser i det såkaldte Udkantsdanmark, som vel efterhånden ikke ligger langt udenfor de større byer i Østjylland. Her kæmper en lang række virksomheder med en dårlig infrastruktur, som gør det svært at klare sig i den globale konkurrence. Så effektiv infrastruktur handler ikke kun om transportørernes vilkår. Det handler lige så meget om et Danmark i balance med vækst og arbejdspladser udenfor de store bybånd.
Seriøse analyserDer er lavet en lang række seriøse analyser af Hærvejsmotorvejen, som bl.a. viser store køretidsbesparelser, f.eks. på 20 minutter fra Kolding til Aalborg, 25 minutter fra Aalborg til Esbjerg eller 30 minutter fra Padborg til Viborg. Jamen herregud – en halv time, vil nogen måske tænke. Modstandere af biltrafik – og trafik i det hele taget – vil måske rulle med øjnene og holde tidsbesparelsen op mod den ene eller to gange om året, de drager på langtur i forbindelse med ferien. Men for alle, der dagligt er afhængige af effektiv og driftsikker transport, bliver selv 20 minutter om dagen til en evighed eller en mindre formue, når man ser på det samlede billede. Det kræver jo ikke den helt store lommeregner at se besparelsen for selv en mellemstor industrivirksomhed eller transportør.
Alle får gavnAlle trafikanter vil få gavn af, at det overordnede vejnet er mindre sårbart, så en enkelt ulykke ikke kan forsinke tusindvis af mennesker i timevis. Miljøet vil få gavn af kortere køretid, mere glidende trafik og mere effektiv udnyttelse af lastbilerne. Det sidste er vigtigt for erhvervslivets konkurrenceevne. Effektiviseringer af lastbiltransporten er simpelthen en forudsætning for fremtidig vækst. Hele samfundet vil få gavn af en Hærvejsmotorvej, der giver mere for pengene end udbygning af E45.
Og som alle kan se på vejene, så giver to ekstra spor på E45 kun 50 pct. ekstra kapacitet i teorien. Det kniber jo som regel med at udnytte inderste spor på en seks- eller ottesporet motorvej. Men en ny, firesporet parallelmotorvej giver et reelt kapacitetsløft på hele 100 pct. for de samme penge. En helt ny motorvej koster nemlig ikke mere end en bøvlet udbygning med bare to ekstra spor på E45, kan vi forstå.
Til gengæld kan vi ikke forstå, hvorfor politikerne tøver. Alle de analyser, vi har set, peger i den rigtige retning for Hærvejsmotorvejen, og for os i transportbranchen er det hverdag at regne benhårdt på facts og fjerde decimal. Hvis regnestykket ser rigtigt ud, er vi så til gengæld også klar til at investere, hvad der kræves. Det er vi simpelthen nødt til for at være effektive og klare os i konkurrencen, og de danske politikere burde se med samme øjne på vores fælles infrastruktur.