23948sdkhjf

Flyttebranche under pres

Den danske flyttebranche er under pres fra to fronter.

Den danske flyttebranche er under pres fra to fronter.



På den ene side er det svært at hamle op med konkurrencen fra sort arbejde og underbetaling, når de ansatte skal have deres overenskomstmæssige løn, men på den anden side er forskellen på timelønnen og dagpengene samtidig så lille, at det er svært at tiltrække nye folk.

Formanden for Dansk Møbeltransport Forening, Leif Jensen, trak fronterne op på foreningens generalforsamling i Randers lørdag 8. september:

- Umiddelbart gav overenskomstfornyelsen moderate stigninger, men når vi ser på konkurrenceevnen i forhold til, hvad vikarbureauer og udenlandske virksomheder kan tilbyde arbejdskraft til, er der fortsat lang vej. Vore medarbejdere skal virkelig være dygtige. Men alligevel er det ikke nok. Sort arbejde er et kæmpe problem, og de flytteforretninger, som traditionelt har arbejdet med privatkunder, er under så stort pres, at mange har fravalgt helt eller delvist at flytte for privatkunder, sagde Leif Jensen. Han kom med sit eget eksempel, hvor en privatkunde skulle vælge mellem flyttevirksomhedens tilbud på 7.125 kroner inklusive moms, og ”et andet tilbud”, som kunden foretrak, på blot 3.500 kroner inklusive moms. En urealistisk pris når løn, forsikring, administration og husleje skal indregnes, mente Leif Jensen.

På den anden front undrer det formanden, at der stort set aldrig mere kommer uopfordrede ansøgninger fra håndværkere. For år tilbage var det almindeligt, at nedgang i byggeriet gav tilgang til branchen med gode medarbejdere.

Leif Jensen så en forklaring i, at forskellen på dagpengene og en flyttemands timeløn, blot er på 263,88 kroner om dagen. Og da der ikke opkræves arbejdsmarkedsbidrag af dagpengene, er forskellen på daglønnen reelt kun på 158,70 kroner – før skat.

For at få styr på et gråt varebilsmarked foreslår DMF - i lighed med DTL og 3F - at varebiler under 3,5 tons kommer ind under tilladelsessystemet og arbejdstidsbestemmelserne i godskørselsloven.

- Det er jo ingen hemmelighed, at enhver kan nedsætte sig som flyttemand uden nogen form for uddannelse eller tilladelse til godstransport. Det kræver kun et CVR-nummer – hvis de husker det, bemærkede Leif Jensen.

Leif Jensen aflagde sin første beretning som formand efter at have afløst Niels Justesen på posten. Generalforsamlingen udnævnte Niels Justesen til nyt æresmedlem.

DMF har 85 medlemmer, tre færre end sidste år, og flyttevirksomhederne har trods krisen formået at øge lønsummen i årets løb med ca. 9 procent til i alt 307,5 millioner kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062