23948sdkhjf

Vognmand sparede 10 procent brændstof med GPS-system

Ørslev Turisttrafik har siden februar i år reduceret brændstofforbruget med mellem 8 og 15 procent på 5 busser med 17 forskellige chauffører, der kører på faste ruter for Movia.

Ørslev Turisttrafik har siden februar i år reduceret brændstofforbruget med mellem 8 og 15 procent på 5 busser med 17 forskellige chauffører, der kører på faste ruter for Movia.



I gennemsnit bliver det en brændstofbesparelse på minimum 10 %.

Busserne har fået installeret TomTom flådestyringssystem med ecoPLUS, der med en enkel grafik giver chaufføren mulighed for at optimere deres kørsel og samtidig giver kørselslederen mulighed for at måle og benchmarke kørslen på en række parametre, som brændstofseffektivitet, CO2 udslip, kørestil, kørehændelser og tomgangskørsel.

Virksomheden Ørslev Turistfart A/S blev etableret i 1969 og råder i dag over ca. 70 biler med varierende kørsel.

Før Ørslev gik ind i projektet, var der ofte problemer med skader, klager overaggressiv kørsel og manglende overholdelse af køreplanen. Da man søgte efter en flådestyringsløsning faldt valget på TomTom BusinessSolutions, fordi virksomheden kunne tilbyde en løsning, der udover den basale flådestyring gav chaufførerne et værktøj, der kunne hjælpe dem til at køre mere brændstofs økonomisk og miljørigtigt og som var enkelt at implementere.

Der blev etableret et pilotprojekt, som udover installationen af TomTom udstyret også omfattede etablering af en aftale med kørelærer Bjarne Pedersen fra erhvervsskoleni Næstved, som i mange år har undervist chauffører i manøvre- og brændstofs-økonomisk kørsel i busser og lastbiler

Målene er konkrete indsatsområder, som den enkelte chauffør skal ændre i forhold til deres hidtidige kørselsadfærd.

Systemet generer et skema, der hver dag bliver sat op i chaufførkantinen,hvor den enkelte chauffør kan se hvordan de personlige resultater for brændstofsforbrug, CO2-udslip, kørestil, kørehændelser og tomgangskørsel i forhold til kollegerneog det har været så populært, at chaufførerne bad om også få online adgang til tallene, som de nu også kan checke fra deres hjemmecomputere.

- Flere chauffører var i starten ret skeptiske overfor tiltaget og syntes det var lidt ubehageligt, at de skulle måles på deres køreadfærd, siger kørselsleder KarstenPedersen.

- Men det har også efterfølgende vist sig, at de mere kritiske også er blandt dem, der har opnået de største reduktioner. Ikke kun i brændstofforbruget – allerede nu er der sikre indikationer på færre skader og færre værkstedsbesøg for alle de busser der deltager i pilotprojektet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063