Ingen jubel i Silkeborg
Scanias netop offentliggjorte planer om at effektiviserer sit danske servicenetværk vækker ikke jubel i Silkeborg.
Den svenske lastvognsproducent Scania meddelte mandag, at koncernens danske datterselskab planlægger at nedlægge tre serviceanlæg i Jylland, herunder det tidligere Dieselhuset og Motorgaarden i Silkeborg. Meldingen giver bestemt ikke givet grund til jubel i Silkeborg.
- Det er så negativt som det overhovedet kan være. Det er en katastrofe i min øjne. Jeg har ringet til Scania Danmark i Ishøj og jeg får bare en sang for de varme lande, om at de har analyseret markedet de næste ti år frem. De har for mange værksteder og de kan ikke tjene penge på værkstederne, så de vil lave de bedste løsninger for deres kunder, siger en af de store Scania-kunder i Silkeborg, vognmand Jens Chr. Beck, fra Jens Konrad A/S.
Vognmanden føler sig også bondefanget, fordi Scania har lokket med gode tilbud på servicekontrakter, herunder også for lastvogne, der er mere end 5 år gamle.
- Det bliver dyrt for os, fordi de skal spare penge. Vi har udelukkende indkøbt Scania, selv om de var dyre, men den korte afstand til serviceværkstedet har været meget afgørende. Det gælder ikke bare lastvognene, men også kraner, hvor vi har valgt Effer, fordi vi også der har serviceværkstedet i nærheden. Vi kunne lige så godt have valgt andre kranmærker. I denne historie tænker Scania kun på deres egen bundlinje og ikke på kunderne, siger Jens Chr. Beck, der nu godt kan tænke sig et alternativ til Scania i Silkeborgområdet.
Jens Konrad A/S råder over 30 trækkende enheder, hvoraf en god snes stykker er Scania.
Forståelse for frustrationerForelagt Jens Chr. Becks kritik af planerne om at flytning og sammenlægning af Scania-aktiviteterne i bl.a. Silkeborg til de andre Scania-anlæg i Midt- og Østjylland siger pressechef Mikael Friis fra Scania Danmark:
- Vi har fuld forståelse for de frustrationer, som de planlagte ændringer giver hos de kunder, der nu mister ”deres” lokale Scania-anlæg. Udviklingen i kundesammensætning og transportmønstre gør det dog tvingende nødvendigt for os at tilpasse servicenetværket til nutidens og fremtidens krav. Det betyder færre Scania-anlæg, som til gengæld bliver mere effektive og kan tilbyde et bredere udvalg af serviceydelser. Lige som vores kunder tilpasser sig udviklingen, må Scania-organisationen gøre det samme, siger Mikael Friis, der afslutningsvis understreger.
- Vi kan ikke kommentere de enkelte kundeforhold, men vi går i dialog med hver enkelt kunde for at finde en god løsning. Vi må klart afvise påstanden om bondefangeri ved at tegne serviceaftaler på nye og brugte Scania lastbiler. Det er klart, at nogle kunder får længere afstand til Scania-netværket, men alternativet til ikke at tilpasse servicenetværket i den nuværende og fremtidige situation vil være endnu værre for både Scania og vores kunder, fastslår Mikael Friis.