23948sdkhjf

Scania effektiviserer sit danske servicenetværk

Scania planlægger lukning af tre Scania-anlæg i forbindelse med rationalisering af lastvognsimportørens selvejede netværk af service-anlæg.

Scania planlægger lukning af tre Scania-anlæg i forbindelse med rationalisering af lastvognsimportørens selvejede netværk af service-anlæg.



Den danske transportbranche er i disse år præget af markante forandringer, som stiller store krav til leverandørernes evner til at tilpasse sig. For at fremtidssikre sin førende position på det danske lastbil- og busmarked påtænker Scania i den kommende tid at gennemføre en række tilpasninger i den Scania-ejede del af det danske servicenetværk til gavn for effektivitet, konkurrenceevne og serviceudbud, hedder det i en netop udsendt pressemeddelelse.

Aktiviteterne på Scania-anlæggene i Grindsted, Silkeborg og Viborg vil efter planerne flyttet til de eksisterende Scania-anlæg i hhv. Esbjerg, Århus, Herning, Hobro og Randers, hvorefter de tre førstnævnte anlæg påtænkes lukket. Desuden forventes det Scania-ejede service- og vaskeanlæg i Støvring afviklet.

Berører 80 ansatte

En ny struktur vil ifølge Scania berøre ca. 80 medarbejdere, som enten flytter arbejdsplads eller overgår til nye arbejdsopgaver. Desværre forventes det ikke, at personaletilpasninger helt kan undgås, og forhandlinger med hovedsamarbejdsudvalg og relevante faglige organisationer er allerede indledt for de medarbejdere, der bliver ramt af dobbeltbemanding og overkapacitet i forhold til den nuværende markedssituation.

Om den overordnede baggrund for de påtænkte effektiviseringer af Scanias servicenetværk siger Scanias adm. direktør Janko van der Baan:

- Scania-organisationen har gennem de seneste 50 år været blandt de førende leverandører af tunge lastbiler og busser med tilhørende serviceydelser. Den position ønsker vi at bevare, og det kræver løbende optimering af servicenetværket. Kun derved kan vi fastholde vores konkurrenceevne samt mulighed for at investere i fremtiden, siger Janko van der Baan.

- Desuden har både kundestruktur samt transportmønstre ændret sig, og vi må tilpasse serviceudbud og placering af vores anlæg til både nutiden og fremtiden. Nogle af de Scania-anlæg, som nu påtænkes lukket, er over 40 år gamle og kræver massive investeringer for at forblive tidssvarende i forhold til arbejdsmiljø, effektivitet og kundefaciliteter, fastslår han.

Nye investeringer

- Det kan naturligvis ikke undgås, at nogle af vores kunder vil mærke de påtænkte ændringer, men Scanias netværk vil stadig være Danmarks mest fintmaskede i lastbil- og busbranchen. Vi betragter overkapacitet som den værste fjende i arbejdet med at forbedre servicenetværket. Vi har nu taget hul på en proces med ”rightsizing”, hvilket vil føre til en styrkelse og positiv udvikling af netværket. Parallelt med de forventede sammenlægninger investerer Scania nemlig mere end 12 mio. kr. alene i 2012 i forbedret arbejdsmiljø og nye kundefaciliteter i det øvrige servicenetværk, tilføjer Janko van der Baan.

De påtænkte sammenlægninger er således ikke udtryk for en kortsigtet ”downsizing” af organisationen på grund af den nuværende markedssituation, hvor der ville være risiko for at ende i en negativ spiral for kunder og medarbejdere.

Når de påtænkte ændringer i servicenetværket er gennemført, råder Scania fortsat over 17 egne anlæg i Hovedstadsområdet, på Sjælland og Fyn samt i Midt-, Vest- og Sønderjylland. Herfra vil der også fremover blive tilbudt markedets bredeste udvalg af One Stop Shopping serviceydelser til den samlede transportbranche. Det gælder bl.a. vedligeholdelse og reparation af alle typer lastbiler, busser, påhængsvogne og andet transportmateriel, skadesarbejde, syn, vask, glasfiberarbejde, lakering, dækservice, hydraulik- og kranservice samt salg, udlejning, finansiering mv.

Ud over Scanias 17 egne anlæg indgår de to private Scania-forhandlere Nyscan a/s med fem anlæg i Hovedstadsområdet, på Sydsjælland og Lolland samt Im. Stiholt A/S med fire anlæg i Nordjylland i den danske Scania-organisation. De danske Scania-kunder vil fremover fortsat have adgang til det servicenetværk for lastbiler, busser og tilhørende transportmateriel i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094