DNB drosler ned på shipping
Den norske storbank DNB, der er en af verdens største indenfor udlån til shipping, drosler nu kraftigt ned på sit engagement.
Otte procent af bankens udlån går i dag til shipping, fremover skal det kun være 6 procent - en reduktion på en fjerdedel.
- Shipping er en branche, vi har været involveret i i 100 år, og de sidste år har vi været enten i top tre eller verdensledende inden for udlån. Nu rebalancerer vi, fordi vi skal være mere effektive, siger Leif Teksum, chef for DNB’s afdeling for storkunder, til den norske erhvervsside E24.no.
Reelt er kursændringen endnu større, da banken indtil nu har haft en målsætning om, at udlån til shipping skulle 10 procent af bankens samlede udlånsportefølje.
- Vi er ikke bekymret for vores egen risiko i markedet, men vi kan ikke lægge skjul på, at der er dele af shippingsektoren, der står over for store udfordringer, siger Leif Teksum.
- Der er store udfordringer inden for tørlast. Man kan se, at ordrebogen er dramatisk reduceret, mens antallet af skibe er meget højt. Der er et overudbud, og det giver elendige markeder.
Beslutningen kommer kort efter, af tyske Commerzbank, der er verdens tredjestørste indenfor shipping, har besluttet at trække sig helt ud af shipping. Banken vil dog honorere de allerede eksisterende aftaler, men altså ikke indgå nye.
I Danmarks låner såvel Danske Bank som Nordea penge ud til branchen. Men kun for Nordeas vedkommende er shipping et fokusområde.