Vingerne blev kørt på skinner
Planlægning mellem Vestas, Geodis Wilson og Banedanmark har været to år undervejs.
I dag kørte toget ind i Danmark via Padborg til Esbjerg. Vingerne er kommet fra Vestas’ fabrik i Lauchhammer nord for Dresden og er kørt til Esbjerg på ca. 20 timer.
Der var tale om et 700 meter langt tog med ni 55 meter lange vinger. Transporten er ifølge samarbejdspartnerne hurtigere, på sigt billigere (10-15 procent) og mere miljøvenligt end lastbiltransport. På vejnettet ville rejsen have varet 32 timer og havde krævet ni lastbiler og 18 følgebiler.
Transporten kørte under broer, hvor køreledningerne hænger lidt lavere end normalt og var hastigheden nede på mellem 5-40 km/t, mens hurtigste hastighed var 100 km/t.
Det er ikke mindst efter at Banedanmark har renoveret havnebanen i Esbjerg for 1,8 mio. kr., at vinge-togene er blevet aktuelle. BaneDanmark er ved at undersøge et projekt om et nyt havnespor og en ny godsterminal i Esbjerg, og så vil havnebanen i givet fald blive fuldstændig nyistandsat.
697 meterTogets længde er 697 meter og består af to lokomotiver og ni møllevinger. Grunden til, at der er to lokomotiver er, at det længste spor på Esbjerg station er 580 meter. Derfor skal der rangeres, og det skal man bruge to lokomotiver til.
Hver vinge er 55 meter lang og læsset på hver to standardgodsvogne, som i realiteten hver består af to vogne. Det gør det muligt at dreje på sporet, mens de fleksible øjer, som vingen er fastgjort i, sikrer at vingen er bevægelig oven på vognene, så den forbliver lige, selv om vognene under vingen drejer.
Samarbejde med SNCF GeodisDet er SNCF Geodis, der samarbejde med Vestas omkring logistikken i projektet. Parterne er lige nu ved at undersøge mulighederne for yderligere jernbane-transporter mellem det danske vindmølleselskabs produktionsfaciliteter, udviklingsafdelinger, lagre mm.
- Allerede nu oplever vi en omkostningsreduktion på 15 procent, siger Mette Heileskov Bülow fra Vestas.
Pierre Blayau, CEO i SNCF Geodis, siger, at de to selskaber er “rollemodeller i udviklingen af bæredygtige løsninger”.
Se videoSe også en video af en tidligere transport her:
http://www.youtube.com/watch?v=vsMiRe8_0rU