Transport er mange ting
Bevægelsespædagog vil slå egen verdensrekord på løbehjul, der var tiltænkt bl.a. industri og lager.
58-årige Bjarne Cortsen, der for 24 år siden blev optaget i Guinness Rekordbog for en løbehjulstur fra København til Holstebro, vil slå sin egen verdensrekord for at sætte fokus på løbehjulets kvaliteter som transportmiddel og træningsredskab.
I 1988 satte Bjarne Cortsen verdensrekord i løbehjulskørsel på langdistance, da den dengang 34-årige folkeskolelærer sammen med tre elever formåede at nå fra København til Holstebro på under et døgn. Siden har han i sit arbejde som bevægelsespædagog gjort udstrakt brug af professionelle løbehjul som redskaber til genoptræning efter fysiske skader, og oplevelserne med det har nu motiveret til et nyt verdensrekordforsøg for at sætte fokus på løbehjulets positive egenskaber.
Københavneren har sammen med sin 11-årige datter tilbagelagt flere tusinde km på løbehjul i de seneste måneder.
– De er sjovere at køre på og giver bedre motion, og så er man hurtigere fremme i storbytrafikken end med bil og offentlig transport. I dag bruger vi løbehjulene på alle daglige ture rundt i byen samt til motionskørsel i timevis om aftenen, siger han.
Udviklet til sygehuse og industrienLøbehjulet, som rekordforsøget gøres på, hedder Beka og er udviklet i efterkrigsårene til professionel brug, først og fremmest intern transport af personer og mindre emner i eksempelvis sygehuse, produktionsvirksomheder og andre store byggerier.
– Det var samme model, vi satte verdensrekord på i 1988. Beka har store, solide hjul med god affjedring, som er skånsom for selv en sart ryg på lange ture, og et bredt og skridsikkert ståbræt, der muliggør nemt skift mellem venstre og højre fod. De løbehjul, der i dag kan købes i detailhandlen, er derimod efter min mening ikke tilstrækkelig robuste, manøvrerbare og sikre, siger Cortsen.
Producenten oplyser, at man aldrig tidligere har tænkt over perspektiverne for udbredelse af løbehjulet som motionsmiddel eller til privat persontransport.
– Vi udvikler og producerer interne transportløsninger til professionel brug. At henvende os til private har ikke været overvejet, før vi blev opmærksomme på rekordforsøget. Det pudsige er, at selvom løbehjulet egentlig slet ikke er tiltænkt udendørs brug, er produktet det eneste, som folkene bag rekordforsøget vil bruge, siger direktør Henrik Sig fra Handy Transportvogne, der netop har besluttet også at afsætte løbehjulet på konsumentmarkedet.