23948sdkhjf

Volvo lancerer ny FH-serie

Lastbil: Volvo Lastvagnar har også en ny F16 på gaden. Lastvognsserie med udstyr ikke tidligere set.

Lastbil: Volvo Lastvagnar har også en ny F16 på gaden. Lastvognsserie med udstyr ikke tidligere set.



Af Finn Bjerremand i Göteborg

Volvo har lanceret et helt nyt lastvognsprogram i den tunge ende, omfattende FH og FH16-serierne. Volvo har ikke kun bygget en helt ny lastvogn med et nyt flot og komfortabelt førerhus og Euro6-motorer, den nye lastvognsserie kommer også med udstyr, som vi ikke tidligere har set i sammenhæng med lastvogne. Det er udstyr som individuelt forhjulsophæng samt I-See og I-Torque med dobbeltkobling.

Det individuelle forhjulsophæng, der også omfatter et nyt styretøj, er en helt ny sag i forhold til tunge venstrestyrede lastvogne, og I-see er et system, der reducerer brændstofforbruget ved kørsel i bakket område.

- I-See er en softwarepakke til I-Shift-gearkassen, og den gemmer oplysninger om bakkerne, mens lastvognen kører. Næste gang lastvognen kører den samme rute, styrer I-See gaspedalen, gearvalget og bremserne for at sikre, at kørslen foregår så økonomisk som muligt, siger Claes Nilsson, der er

Europa-chef for Volvo Trucks. I-See kan ifølge Volvo reducere brændstofforbruget med op til 5 %.

Mere besparelse

Med I-Torque Euro6-drivline, der kan leveres på det europæiske marked til næste efterår, kan besparelsen blive endnu større.

- Volvo I-Torque reducerer brændstofforbruget med indtil 4 % og sammen med I-See samt flere mindre forbedringer resulterer det i et fald i brændstofforbruget på op til 10 %. Det modsvarer op til 4100 liter diesel om året for en gennemsnits lastvogn, fortæller Claes Nilsson.

I-Torque har et stærkt drejningsmoment på 2.800 Nm og arbejder i lavt omdrejningsfelt, hvilket også giver et lavt støjniveau.

- Lavt omdrejningstal betyder færre brændstofindsprøjtninger og lavere friktion. I-Torque arbejder i det felt hvor D13-motor er mest effektiv, nemlig mellem 900 og 1200 o./m., siger Mats Franzen, der er ansvarlig for motorstrategi ved Volvo Lastvagnar i Göteborg.

I-Shift 2

Med den nye transmission I-Shift 2 sætter Volvo Lastvagnar som første producent en dobbeltkoblet, automatiseret transmission i en tung lastvogn.

- Dobbeltkoblingen betyder at momentet er til stede hele tiden, selv når der skiftes gear. Det medfører at motoren kan arbejde inden for det snævre optimerede omdrejningstal, accelerere hurtigere og opnå enestående køreegenskaber. Desuden formindskes både støjniveauet og brændstofforbruget, siger Astrid Drewsen, der er produktchef for I-Torque.

- Det fornemmes som om der er to gearkasser. Når man kører i et gear i den ene gearkasse, er den anden gearkasse allerede i det næste gear. Selve gearskiftet sker lynhurtigt og uden afbrydelse af kraften, siger Astrid Drewsen.

Trådløs forbindelse

En lastvogn er udelukkende rentabel, hvis den er i drift. Nu tilbyder Volvo maksimal oppetid. Dette løfte er baseret på Volvo Trucks nyeste teknologi til fjernovervågning af komponentslitage og den generelle tilstand på lastvognen.

- Værkstedet kan via computeren på afstand tjekke den faktiske slitage på en række af lastvognens komponenter, og efterhånden som en komponent er ved at være slidt op, kontakter værkstedet i god tid vognmandsfirmaet for at aftale et serviceeftersyn, når passer bedst, forklarer Claes Nilsson.

Brugervenligt førerhus

Den nye Volvo er udstyret med et nyt og meget brugervenligt førerhus, som ved første øjekast ser meget smart og funktionel ud.

Den nye udformning af det forreste af førerhuset skulle have elimineret det tidligere FH førerhus’ problemer med A-stolpen, der tog udsyn og samtidig byder det nye førerhus på bedre pladsforhold og et langt bedre arbejdsmiljø

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063