23948sdkhjf

Slow steaming virker

Den samlede containerfragtkapacitet, som er blevet opvejet af ekstra langsom sejlads (slow steaming) er steget 30 pct. siden begyndelsen af i år til estimeret 930.000 teu, eller 5,7 pct. af den samlede flåde, fortæller Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev.

Den samlede containerfragtkapacitet, som er blevet opvejet af ekstra langsom sejlads (slow steaming) er steget 30 pct. siden begyndelsen af i år til estimeret 930.000 teu, eller 5,7 pct. af den samlede flåde, fortæller Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev.



Ifølge Alphaliners oplysninger har Maersk Line og konkurrenterne forlænget sejltiden på 35 strenge siden januar, og det har nu opvejet mere end 230.000 teu i yderligere kapacitet.

Blandt disse er seks Fjernøsten-Europa ruter, der har implementeret super slow steaming, og tiltagene har resulteret i en forlængelse af den gennemsnitlige sejltid på ruterne fra Fjernøsten til Nordeuropa til 10,5 uger og til 9,9 uger på ruterne fra Fjernøsten til Middelhavet.

I 2007 var de gennemsnitlige sejltid her kun hhv. 8,2 uger og 7,4 uger.

Rateudviklingen har på det seneste været nedad på ruterne mellem netop Asien og Europa, hvorfor slow steaming kan være endnu væsentligere for at spare på brændstofomkostningerne.

I sidste uge faldt spotprisen for fragt af en tyvefodscontainer mellem Shanghai og Europa således med 110 dollar - eller 7,7 pct. - til 1324 dollar, viser den seneste opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange.

Det var dermed det største fald siden midten af maj i år og en fortsættelse af de sidste måneders negative trend. Siden toppunktet på 1888 dollar i slutningen af juni har der været fald i otte ud af ni uger, og spotraten er faldet med samlet 30 pct. i den periode.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.059