23948sdkhjf

Chikaner på vejene skal hindre arbejdsulykker

Der er ikke tvivl om, at kørselshastigheden på vores veje skal tilpasses forholdene.

Der er ikke tvivl om, at kørselshastigheden på vores veje skal tilpasses forholdene.



Men hvordan hjælper vi dem, som ikke kan se, at farten skal ned, spørger Danske Anlægsentreprenører.

Regeringen vil gerne hjælpe og har i finanslovsforslaget afsat 490 millioner kroner til fartkontrol. Det har nu sat gang i debatten om, hvorvidt politiets fartkontrol skal baseres på stærekasser eller fotovogne. Præmissen er der enighed om, at stærekasser eller fotovogne vil have en afskrækkende effekt, som vil sænke farten.

- Men hvad så med de frygtløse, som tordner forbi skiltning og lignende gennem et vejarbejde med hastigheder langt over det tilladte. De findes og har været skyld i trafikdrab – også i forbindelse med vejarbejde. Debatten bør derfor handle om, hvordan vi sikrer blandt andet vejarbejderne bedst muligt ved at tvinge farten ned, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører, der er et branchefællesskab i Dansk Byggeri.

Danske Anlægsentreprenører blander sig i debatten, fordi medlemsvirksomhederne dagligt oplever problemer med sikkerheden for entreprenørernes ansatte, fordi trafikanter ikke overholder hastighedsgrænserne i forbindelse med vejarbejde.

- Overskridelser af fartgrænser ved vejarbejde foregår hele tiden, og det er blevet en urimelig risiko i forhold til vejarbejdernes sikkerhed. For den vejarbejder, som på grund af hensynsløshed fra en uansvarlig bilist aldrig kommer hjem til familien, er fotoregistrering hamrende ligegyldigt. For ham og hans familie havde det i al fald været bedre, hvis fartgrænsen blev overholdt, og ulykken blev undgået, siger Niels Nielsen.

I Danske Anlægsentreprenører forlanger man derfor effektive virkemidler, som får farten helt ned, hvor der arbejdes. Det betyder etablering af trafikale chikaner, der tvinger bilerne ned i fart.

- Forskellige former for fartkontroller har ikke kunnet give arbejderne på vejene betryggende sikkerhed. Derfor skal vi sikre overholdelse af fartgrænserne med fx riller i vejbelægningen, bump eller hastighedsdæmpende udformning af vejens linjeføring tilpasset den maksimalt tilladte hastighed. Det er effektivt og kan anvendes både ved motorvejsarbejde og arbejde ved andre veje. Det giver tryghed for de medborgere, som arbejder på at forbedre vores veje og trafikafvikling, slutter Niels Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094