23948sdkhjf

Vejtransportrådet indleder kulegravning

Danmark som en førende nation inden for europæisk vejtransport – det er ambitionsniveauet bag de fem punkter, som ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen har med i tasken i dag, når Vejtransportrådet træder sammen for første gang, efter at rådets formål og sammensætning blev ændret ved den seneste revision af godskørselsloven.

Danmark som en førende nation inden for europæisk vejtransport – det er ambitionsniveauet bag de fem punkter, som ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen har med i tasken i dag, når Vejtransportrådet træder sammen for første gang, efter at rådets formål og sammensætning blev ændret ved den seneste revision af godskørselsloven.



På opfordring fra bl.a. ITD har transportminister Henrik Dam Kristensen udnævnt en kulegravning af produktiviteten og konkurrenceevnen hos dansk vejtransport til rådets første store opgave.

Baggrunden er en rapport, der tidligere på året viste, at produktiviteten i dansk vejtransport var faldet med ca. 30 procent på kun ti år. Det svarer til, at det gods, der i starten af årtusindet kunne flyttes ved tre mands indsats, ti år senere krævede fire ansatte i dansk vejtransport.

ITD pegede på et akut behov for reformer af de danske transportvirksomheders rammevilkår for at genoprette produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske erhverv.

- Det er glædeligt, at vi endelig får sparket gang i arbejdet med at kigge på reformer af de danske vejtransportvirksomheders rammevilkår. Vejtransporten har et kæmpe potentiale til at blive et vigtigt omdrejningspunkt for dansk samfundsøkonomi. Vi skal blot sætte overliggeren højt nok, siger Jacob Chr. Nielsen og understreger, at ITD vil lægge op til at diskutere en langsigtet styrkelse af erhvervets konkurrenceevne frem for kun at lede efter kortsigtede konkurrencefordele her og nu for de danske transportvirksomheder.

EU har i sin såkaldte hvidbog for transportområdet peget på, at behovet for godstransport vil stige drastisk i Europa i de kommende år. En vækst på 80 procent lyder forudsigelsen fra 2005 til 2050. Og da alternativerne til vejtransport ikke ligger lige for, vil der også i de kommende mange år være masser af gods, der skal transporteres rundt på de danske og europæiske veje.

- Dansk vejtransport har allerede godt fat i det danske og det europæiske gods. Men det er nu, vi skal tænke offensivt og gå målrettet efter de store vækstpotentialer, der ligger rundt om hjørnet. Danmark kan blive en førende europæisk nation på vejtransportområdet, hvis vi satser rigtigt i de kommende år, slår Jacob Chr. Nielsen fast.

ITD’s fempunktsplan for rammevilkår, der kan få dansk vejtransport frem i det europæiske førerfelt, er:

1. Fri og fleksible arbejdsmarkedsforhold, baseret på den danske model, 2. Effektiv og fair myndighedskontrol – i tæt samarbejde og dialog med branchen, 3. Rimelige proportioner i bøder og sanktioner – med stop for kriminalisering af fejl og bagateller og med mennesket i centrum, 4. Enkle og gennemskuelige afgiftssystemer – med opkrævning af afgifter ét sted frem for at bruge transportvirksomhederne som skjulte skatte opkrævere og 5. Rum til innovation og eksperimenter hos den enkelte virksomhed – løbende understøttelse af effektiviseringer til gavn for både miljø og erhvervsliv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062