23948sdkhjf

Auken: Reder har ansvaret

Miljøminister Ida Auken ser ikke nogen grund til at ændre regler efter at rederi droppede sejlads mellem Aarhus og Kalundborg.

Miljøminister Ida Auken ser ikke nogen grund til at ændre regler efter at rederi droppede sejlads mellem Aarhus og Kalundborg.



Venstre medlem af Folketinget, Jacob Jensen, havde spurgt ministeren, om der var grund til at ”få evalueret reglerne om godkendelse af hurtigfærgers sejlads”. Han henviste til, at Flensborg-rederiet FRS i forrige måned efter kort tid droppede sejladsen mellem Aarhus og Kalundborg. Baggrunden var, at de restriktioner, som blev pålagt rederiets hurtigfærge som følge af et Natura 2000-område, gjorde sejladsen urentabel. Det kostede 60-70 arbejdspladser og medførte ifølge Jacob Jensen en betydeligt dårligere infrastruktur mellem landsdelene.

Ida Auken (SF) svarer, at hurtigfærgeruten i første omgang fik en midlertidig miljøgodkendelse umiddelbart efter, at Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen havde modtaget de sidste af de nødvendige oplysninger fra rederiet om rutens mulige påvirkning af Natura 2000-områder.

- Der har siden 1997 været klare regler om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter i Danmark. En rute må ikke påbegyndes inden Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen har vurderet færgerutens konsekvenser for henholdsvis de borgere, der bliver udsat for støj fra færgerne, og de naturbeskyttelsesmæssige hensyn som bl.a. habitatdirektivet forpligter os til at overholde. Det er rederen, som har ansvar for at tilvejebringe de oplysninger, som er nødvendige for de pågældende vurderinger, skriver Ida Auken i sit svar, hvor hun desuden påpeger, at hun ikke mener, at den aktuelle sag giver noget grundlag ”for at genoverveje de miljø- og naturbeskyttelsesmæssige hensyn, der ligger til grund for den nuværende bekendtgørelse om hurtigfærger.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078