Scania får milliardordre
Scania Biler Sverige har netop indgået en langtidsaftale med Swerock frem til 2021.
Aftalen skal sikre vejtransporterne af jernmalmskoncentrat for Northland Resources brydning af malm i Pajala, som påbegyndes i slutning af året. Værdien af ordren når op på ca. 1,5 mia. sek. og Scania skal levere ca. 400 komplette lastvogne med opbygninger og tilhørende servicetjenester, der er skræddersyet til mineindustriens krav til lasteevne, tilgængelighed og leveringssikkerhed.
Ordren er indgået med entreprenørkoncernen Peabs datterselskab Swerock, der er mineselskabets totalentreprenør.
Leverancen fra Scania omfatter lastvogne, specialbyggede påhængsvogne, uddannelse og coaching af chauffører samt opfølgning på køretøjerne, vedligeholdelse og reparationer af lastvogne og påhængsvogne, der også omfatter dækleverance og dækservice. Hele handlen finansieres af Scania Financial Services.
- Det er den mest omfattede forretning vi nogensinde har gjort med mineindustrien i Sverige. Den er kommet i stand ved at vi kunne udnytte Scania-organisationens samlede kompetence, når det gælder de forskellige parametre som ud over hardwaren lastbiler er afgørende for kundens lønsomhed. Scania har f.eks. også taget del i planlægningen af hele transportoplægget og vejinfrastrukturen, siger Sandro Grimpe, der servicemarkedsdirektør ved Scania-Bilar Sverige AB og ansvarlig for forretningen med Swerock.
Aftale om konstante forbedringerIfølge aftalen skal Scania opfylde mineselskabets krav om under niårsperioden kontinuerligt at sænke omkostningerne pr transporteret ton baseret på nøgletal for udgifter til brændstof, dæk samt reparationer og service.
- Ordren er en fremgang for vores satsning på at imødekomme mineindustriens krav om totalløsninger. Scania leverer ikke bare et produktionsapparat, dvs. køretøjer, men også services som er optimerede for omkostningseffektive, tunge transporter i døgnet-rundt-trafik, siger Björn Winblad, der er adm. direktør for Scanias forretningsenhed Mining.
For at sikre tilgængeligheden til køretøjerne vil Scanias forhandler Skellefteå Bil AB udvide sin virksomhed på sit serviceværksted i Kiruna. I fremtiden kan det desuden blive aktuel at etablere serviceværksted i Kaunisvaara-området.
Scania aksler på dollyer og trailereSom yderligere et element i Scanias totalløsning vil både trailere og dollyer som anvendes som anvendes til at koble lastvognen sammen med traileren blive udstyret med Scanias egne aksler.
- Det indebærer at vore værksteder kan holde et lige så højt serviceniveau og god tilgængelighed på reservedelssiden på traileraksler som til Scanias egne køretøjer, siger Scania-Bilar Sveriges servicemarkedschef Sandro Grimpe.
Scania har således indledt en satsning ved at levere egenproducerede komponenter til eksempelvis producenter af påhængskøretøjer. Virksomheden er organiseret i en særskilt forretningsenhed, Scania Components.
-Vi vil bidrage til at udbrede Scanias forretning og kundetilbud, siger den chefen for den nyetablerede enhed, Michael Sjöberg.
Lange kørestrækningerScania-lastbilerne skal køre døgnet rundt med malm til jernbanedepoter for videretransport med Malmbanen til Narvik i Norge. Lastvognstogene er optimerede for vogntogsvægter på op til 90 ton og det årlige kørselsbehov bliver omkring 400.000 km.
Når minedriften er fuldt udbygget i 2015 vil ca. 80 lastvognstog og 400 chauffører komme til at stå for vejtransporten af omkring 5 mio. ton jernmalmskoncentrat, hvilket ifølge de nuværende produktionsplaner er målet for den årlige udvinding i Pajala-området.
Det vil være forvogne som denne Scania R730, der vil indgå i de kommende 90 ton vogntog, som skal klare transporterne med malm.