Dansk ejede lastvogne fylder mere ved grænsen
Opgørelse fra ITD viser, at dansk ejede lastvogne har øget deres markedsandel markant på trafikkerne ind og ud af Danmark.
Mens dansk indregistrerede lastvogne andel af trafikken ind i Danmark ved landegrænsen fortsat kun udgør godt 20 procent, så har dansk ejede lastvogne øget deres markedsandel voldsomt i de sidste to år. Hvor dansk ejede lastvogne i starten af 2010 kun udgjorde 34 procent af de lastvogne, der krydsede den danske grænse, så var markedsandelen i andet kvartal i år øget til 47 procent.
Det er en fremgang på godt 38 procent.
Udviklingen viser, at de danske transportvirksomheder, der har udflaget en stadigt større andel af vognparken siden finanskrisen ramte i anden halvdel af 2008, har formået at forbedre deres konkurrenceevne på de internationale trafikker markant.
- Det er faktisk ekstremt positivt og flot, at de danske transportvirksomheder bevarer og udbygger markedsandelene i en tid med stigende international konkurrence. Der er gennem årene samlet en værdifuld viden om effektiv logistik i den danske vejtransportbranche, og vi skal glæde os over, at denne viden fortsat har grobund i Danmark, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Væksten i de danskejede bilers markedsandel skal ses i lyset af, at den samlede lastbiltrafik over grænserne også er i stigning. I andet kvartal i år kunne ITD’s grænsetællinger således registrere det højeste tal nogensinde for lastbil-trafikken med gennemsnitligt 5.126 daglige passager af danske og udenlandske lastbiler ind i landet. Det er det højeste kvartalstal, der nogensinde er registreret.
Dansk indregistrerede lastvognes markedsandel på den grænseoverskridende trafik nåede under finanskrisen ned under 20 procent. Det er dog siden lykkedes at øge markedsandelen nogle få procentpoint. I andet kvartal i år lå den på 23,6 procent. Men samtidig overhalede østeuropæisk indregistrerede lastvogne de danske med knap en kofanger til en markedsandel på 23,8 procent.
42 procent af de østeuropæiske lastvogne i den internationale trafik er ifølge ITD’s opgørelse dansk ejede. Tilsvarende ejer danske transportvirksomheder angiveligt 35 procent af de tysk indregistrerede lastvogne.
ITD’s opgørelse viser, at 34 procent af alle de udenlandsk indregistrerede lastvogne er dansk ejede.
IndenrigstransportITD noterer samtidig, at Danmarks Statistiks opgørelse over ”Godstransport med danske lastbiler” for første kvartal 2012 viser, at danske lastbilers transportarbejde i den nationale godstransport er øget i forhold til året før. I første kvartal af 2012 kørte danske lastbiler 2.881 ton-km på de danske veje mod 2.696 i samme kvartal året før. Det svarer til en fremgang på knapt 7 procent.
- Overordnet klarer den danske vejtransportbranche sig flot. Der er grund til at rose de mange danske transportvirksomheder, der tackler internationaliseringen af markedet med stor professionalisme og bogstaveligt talt leverer varen. De skaffer betydelige indtægter til landet og servicerer samtidig resten af dansk erhvervsliv med livsvigtige logistikydelser, siger Jacob Chr. Nielsen.
Konkurrencen er jernhårdHan erkender, at konkurrencen i markedet er blevet væsentligt hårdere i de senere år. Det medfører fokus på omkostninger hos virksomhederne, og siden 2007 er antallet af dansk indregistrerede lastbiler faldet med 6.049 stk. til i alt 40.378 stk. Ligeledes er der ifølge en nylig rapport fra Copenhagen Economics forsvundet ca. 8.000 job fra den danske transportbranche i kølvandet på finanskrisen.
- Skarpere konkurrence hører med til internationaliseringen, og én af omkostningerne er, at især chaufførjob flyttes til lavtlønslande. Men vi skal huske, at udflagningen i bund og grund er et udtryk for økonomisk ansvarlighed hos virksomhederne, og det betyder, at vi er i stand til at fastholde en række andre attraktive og værdiskabende job i landet, understreger Jacob Chr. Nielsen, der ikke forventer, at den internationale konkurrence bliver mindre skarp fremover.
- Til gengæld kan vi glæde os over, at prognoserne peger på et eksplosivt voksende transportmarked i Europa i de kommende mange år, og at de danske virksomheder har rigtigt godt fat internationalt såvel som nationalt, siger Jacob Chr. Nielsen.
EU-Kommissionens transport-hvidbog forudsiger, at de europæiske gods-mængder vil vokse med 80 procent fra 2005 til 2050.