DTL: Spinkelt finanslovsforslag for transport
Regeringens udspil til finanslov for 2013 har meget lidt at byde på for transportens verden.
DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm finder det bekymrende, at der er en entydig vigende tendens i budgettet for Transportministeriet – både overordnet set og på ministeriets forskellige underområder, som især omfatter infrastrukturen.
- DTL støtter Dansk Vejforenings kritik af, at der ikke synes at være den fornødne opmærksomhed på efterslæbet på vedligeholdelsen af de statslige veje og anlæg. Vi kan samtidig notere, at lovforslaget tager højde for en planlagt udskiftning af Storstrømsbroen ved at belaste infrastrukturfonden.
- Dette er uheldigt set i lyset af, at der er en klar sammenhæng mellem Femer Bælt forbindelsen og en tidssvarende linjeføring over Storstrømmen, siger Ove Holm, der tilslutter sig forslaget fra Venstres ordfører Kristian Pihl Lorentzen om at finansiere en ny Storstrømsbro over budgettet for Femer Bælt projektet.
Finanslovsforslaget viderefører den aftale, som regeringen og Enhedslisten indgik i forbindelse med finansloven for 2012 om styrkelse af indsatsen for at sikre, at udenlandske virksomheder og arbejdstagere overholder lovgivningen gennem øget kontrol og tilsyn samt koordinering på tværs af relevante myndigheder i en toårig prøveperiode med en evaluering i 2013.
Ove Holm ser gerne, at der under forhandlingerne om finansloven for 2013 er bred opmærksomhed på situationen på arbejdsmarkedet.
- Den 1. oktober skal der ligge en rapport til aftalepartierne om blandt forbedrede muligheder for kontrol af udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, muligheder for registrering af cabotagekørsel og mulige redskaber i international sammenhæng – alt sammen for at hindre social dumping. Det er vigtigt, at finansloven for 2013 afspejler de mulige tiltag, der skal gøres i den forbindelse, fastslår Ove Holm.