23948sdkhjf

Storstrømbro kan give 5000 job – Venstre ønsker ny forhandling

Der tegner sig et politisk flertal for at bruge knap fire milliarder kroner på at bygge en helt ny bro over Storstrømmen mellem Sjælland og Falster.

Der tegner sig et politisk flertal for at bruge knap fire milliarder kroner på at bygge en helt ny bro over Storstrømmen mellem Sjælland og Falster.



Det betyder, at området, som ellers er hårdt plaget af ledighed, kan se frem til tusindvis af nye job. Byggearbejdet vil nemlig skabe i alt 4.600 fuldtidsstillinger af et års varighed, viser en beregning foretaget af Dansk Byggeri for Avisen.dk.

Alene byggearbejdet forventes at give job til over 2.000 håndværkere over den tre-fireårige byggeperiode. Dertil kommer 2.600 stillinger til underleverandører, ingeniører, arkitekter og chauffører.

- En stor gruppe håndværkere får fast arbejde i tre-fire år med at bygge broen, siger seniorøkonom i Dansk Byggeri Finn Bo Frandsen til Avisen.dk.

Forslaget om opførelsen af den nye bro var en af de store nyheder, da finansminister Bjarne Corydon (S) mandag præsenterede regeringens forslag til en ny finanslov.

Finansministeren tror på, at en stor del af jobbene på broen, kommer til at gå til danskere. Dermed imødegår han bekymringer for, at de mange nye job går til udlændinge, sådan som det frygtes på Femern Bælt-tunnelen.

Lige nu drypper Venstre dog malurt i bægeret med hensyn til finansieringen.

Venstre vil nemlig hellere bruge de penge, der er kommet tilbage i Infrastrukturfonden, fordi nogle af de afsluttede projekter ikke har kostet så meget som forventet, på andre vejprojekter.

- Der er hårdt brug for alle rådige midler i infrastrukturfonden til rækken af påtrængende projekter til forbedring af vejnettet landet over, erklærer Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, således til Fagpressebureauet.

Fordi Infrastrukturfonden er oprettet i et forlig, har Venstre vetoret over, hvad pengene i fonden skal bruges til, og dermed er der ikke opbakning til regeringens forslag.

I stedet foreslår Venstre at det offentligt ejede Femern A/S, der står for opførelsen af Femern-forbindelsen, også skal bygge og drive den nye bro over Storstrømmen. Dermed bliver det Femern-forbindelsens brugere, der kommer til at betale for den nye bro.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078