Dalende outsourcing truer containerrederier
Verdens containerrederier investerer voldsomt i forventet volumenvækst, der måske slet ikke bliver til noget.
Outsourcing af produktionen af varer fra Europa og Nordamerika til Asien har vænnet verdens containerrederier til støt voksende volumener i den globale containertrafik. Alle prognoser har spået forsat vækst i trafikkerne fra Asien til Europa og USA i de næste 5-10 år. Selv om finanskrisen kun er tre år gammel investerer containerrederier som danske Maersk Line enorme summer i den forventede volumenvækst. Investeringslysten er så voldsom, at rederierne i øjeblikket har mere end svært ved at finde fyldte container til den hastigt voksende globale flåde af stadigt større containerskibe.
Men nu har analytikerne i det anerkendte konsulentbureau Macquarie udsendt en dyster rapport, der spår om en lagt mere afdæmpet vækst i volumener på de to vigtige ruter fra Asien til USA og til Europa. Macquarie vurderer nemlig, at lysten til at outsource produktionen til Kina eller andre lande i Asien er aftagende – en tendens, der forventes at fortsætte.
- Hvis den antagelse er korrekt, vil volumenvæksten i containermarkedet på verdens to vigtigste ruter højst sandsynligt fortsætte med at være afdæmpet, skriver Macquarie.
Det skriver maritimedanmark.dk med Lloyd’s List som kilde.
Macquarie mener også, at container omtrent har nået sit potentiale, når det gælder om at tiltrække nye lasttyper til den populære lasteenhed. Det vil også ligge en dæmper på volumenvæksten.
Macquarie vurderer, at containerrederierne er på vej ind i et vanskeligt årti, men understreger samtidig, at rederierne kan begrænse effekten af den forventede overkapacitet ved yderligere slow-steaming. Et skridt, der vil kunne forhindre et nyt kollaps i containerraterne.