Ingen opklaring i sigte for danske rederier
BIMCO: Danske rederier skal fortsat kæmpe på et vanskeligt marked, der er præget af overkapacitet.
Danske rederier kommer til at sejle i hård sø i en rum tid endnu. Sådan lyder spådommen fra den internationale søfartsorganisation BIMCO.
- Det er svært at være optimistisk på den halvlange bane. Hvis vi kigger på det næste halve år, ser vi en vis forbedring, men udfordringerne er stadig til stede med for mange skibe og for få laster helt overordnet set, udtaler Peter Sand, chefanalytiker i Bimco til dagbladet Børsen.
Dermed er der udsigt til flere blødende perioderesultater, som dem danske rederier i de seneste dage har præsenteret i de seneste uger.
Containerrederierne er klaret sig relativt pænt gennem krisen. Modsat kæmper tank- og tørlastrederierne en barsk kamp, hvor eksempelvis rederiet Torm er truet på livet.
Det er blandt andet rederiernes ringe evne og mulighed for at tilpasse kapaciteten til den økonomiske udvikling. Ny tonnage skal bestilles flere år før leveringen, hvilket gør det ekstremt vanskeligt at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen.
BIMCO forventer, at flåden af tørlastskibe alene i år – hvor overkapaciteten er betydeligt - vil vokse med 13,5 pct. i år.
Det er ikke kun udviklingen i den globale økonomi, der har ramt rederierne. Tankskibsrederierne er også ramt af en formentlig blivende strukturel udvikling, da USA i stigende omfang opfylder sit behov for fossile brændstoffer ved udvinding af råolie og naturgas fra nationale skifer-olie- og gasfelter.
BIMCO vurderer, at der først kommer balance mellem udbud og efterspørgsel, når økonomien i USA og Europa er kommet på fode igen.