23948sdkhjf

Langt mellem snapsene

Danske Speditører kommenterer regeringens Finanslovs-forslag.

Danske Speditører kommenterer regeringens Finanslovs-forslag.



- Danske Speditører noterer sig, at der ikke i finanslov 2013 er taget særskilt stilling til, hvordan logistik- og speditions- samt transportbranchen kan få forbedret sine muligheder for at øge værdiskabelsen. Set herfra er der langt mellem snapsene, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.

- Det positive er, at branchen lige som det øvrige erhvervsliv er omfattet af investeringsvinduet, der giver mulighed for at afskrive 115 pct. på ny driftsteknologi, apparatur og maskiner mv. i 2012 og 2013. Det afledte logistik- og transportbehov ved den øgede produktion, som dette burde kunne medføre for den danske fremstillingsindustri, kan give anledning til vækst og beskæftigelse i brancherne, hvis markedskonjunkturerne i de to år i øvrigt gør det muligt.

På positivsiden noterer Martin Aabak også, at der vil blive sat penge af til at følge op på arbejdet i regeringens Vækstteams, herunder det, der beskæftiger sig med mulighederne i det maritime Danmark.

- Negativt er det, at den bebudede kørselsafgift for lastbiler, som regeringen vil implementere "hurtigst muligt" - det betyder vel i finansåret 2013, hvis det kan lade sig gøre - kommer til at belaste vareforsyningen med et ekstrabidrag til "bedre og billigere offentlig transport" i forhold til, hvad der tidligere har været aftalt. Merprisen for varetransport må naturligvis betales af forbrugerne. Dermed flytter man omsætning fra privat varehandel til offentlig serviceydelse. Det gavner hverken forbrugere eller erhvervsliv, mener Danske Speditørers direktør.

Martin Aabak noterer sig, at den nedslidte Storstrømsbro planlægges udskiftet. Det må betragtes som en nødvendig investering for at fastholde værdien af den kommende Femer Bælt-forbindelse.

OPP i fokus

Regeringen vil desuden inden for en udgiftsramme på 22 millioner kroner afdække, hvornår det er økonomisk fordelagtigt at anvende OPP, offentlig-privat partnerskab, til løsning af bl.a. offentlige infrastrukturprojekter.

- OPP er godt. Det er så godt, at det forekommer mere naturligt at gå i gang med at realisere nogle af de OPP-projekter, som allerede er foreslået, som f.eks. en havnetunnel i København, frem for endnu en gang at undersøge, hvordan OPP fungerer, siger Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078