Dreamlineren giver Boeing nye problemer
Det nye flagskib fra Boeing – Dreamliner – ligger milevidt foran sine konkurrenter i materialevalg og brændstofforbrug.
Alligevel aflyser flere og flere flyselskaber deres ordrer på flyet, skriver Wall Street Journal.
Flyet er først for et par måneder siden kommet i drift, og 787erne har været hundedyr at udvikle. Brugen af moderne kompositmaterialer har gjort udviklingsarbejdet svært, og det har forsinket projektet flere år. Alt i alt menes det, at Boeing har brugt mindst 14 milliarder dollar (over 80 milliarder kroner) på udviklingen af flyet.
Boeings problem er, at den vedvarende økonomiske uro rammer flyselskaberne, der nu er begyndt at trække i land med afgivne ordrer til flyproducenterne. I denne ugen måtte Boeing sluge endnu en af den slags bitre piller, da australske Qantas meddelte, at det aflyser en ordre på 35 Dreamlinere.
Dermed er der for Boeing færre enheder at tjene udviklingsudgifterne ind på igen, hvilket stiller den amerikanske flyproducent i en dårlig situation, hvor det skal overveje at hæve prisen på sine fly - med risiko for at endnu flere kunder falder fra.
Da levetiden for flytyper tælles i årtier, kan meget nå at ændre sig, når verdensøkonomien igen går fremad.. Boeing har dog det problem, at det indtil videre har været foran konkurrenten Airbus, når det kommer til kompositmaterialefly.
Kun ét år før Boeing planlagde, at Dreamlineren skulle være i drift, havde flyproducenten modtaget 815 ordrer - hvilket var historisk højt. I dag - fire år senere - lyder ordrebogen på 824 fly, skriver Wall Street Journal.