23948sdkhjf

Kinesiske investeringer i danske havne

Brancheorganisationen Danske Havne har hægtet sig på Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohns besøg i Kina og Singapore.

Brancheorganisationen Danske Havne har hægtet sig på Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohns besøg i Kina og Singapore.



Vil Kina se muligheder i de danske erhvervshavne, og hvad kan danske havne lære af Kina?

Det er nogle af de spørgsmål Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn skal have besvaret, når en delegation i disse dage besøger havne i Kina og Singapore. Danske Havne deltager med formanden, Uffe Steiner Jensen.

- Danske Havne vil gerne vide, hvordan det er lykkedes Singapore at få en stor global andel af produktion og modernisering af boreplatforme, siger Uffe Steiner Jensen.

Mange havne i det Sydkinesiske Hav kunne have opgaver med modernisering af boreplatforme. Men Singapore tager en dominerende andel. Kan vi lære af værftet Keppel FELS og hjælpe til, at de danske havne og maritime industrier på havnene får en større andel af moderniseringer på de mange tyske, engelske, norske og danske boreplatforme i Nordsøen.

- Tænk bare på, at den seneste modernisering af en borerig i Hirtshals omsætter for 400 mio. kr. og beskæftiger 600 på riggen og i de omliggende håndværkerfirmaer, siger formanden for Danske Havne.

To veje

Danske Havne mener dog også, at de kinesiske havne kan lære noget af Danmark.

»De danske havne kan også give kineserne nogle gode ideer. Kina ønsker at investere i produktion i Europa, og netop i virksomheder, der kan bruge Kinas råvarer og halvfabrikata. Det gør havne til oplagte mål for investeringer, og der er masser af nye erhvervsarealer på de danske havne, som varerne kan sejles til. Desuden kan havnene byde på maritime virksomheder, der er højt udviklede i energi- og miljøløsninger. Noget kineserne er på udkig efter,« skriver danske havne.

Turisme

Turisme står også højt på programmet.

- Jeg vil på vegne af havnene igen og igen fortælle de kinesiske myndigheder og turistfolk om de mange muligheder og den store vækst i dansk krydstogtindustri, siger Uffe Steiner Jensen.

I 2011 besøgte 76.000 kinesiske forretningsfolk og turister Danmark. De ti havne, der i dag modtager krydstogtskibe, ser store muligheder i at udvikle den del af forretningen. Alene i 2011 omsatte krydstogtindustri for 1,5 milliarder kr. i Danmark og gav 2000 jobs.

Delegationen besøger Beijing, Shanghaj og Singapore frem til 2. september 2012.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078