23948sdkhjf

Maersk Line investerer milliarder i Vestafrika

Med en ordre på 22 specialdesignede containerskibe sætter Maersk Line turbo på containertrafikken til det hastigt voksende marked i Vestafrika.

Med en ordre på 22 specialdesignede containerskibe sætter Maersk Line turbo på containertrafikken til det hastigt voksende marked i Vestafrika.



Maersk Line har søsat et ambitiøst projekt, der skal opgradere betjeningen af Vestafrika markant. Orden på 22 specialdesignede containerskibe løber op i sammenlagt 2,2 milliarder USD - godt 13 milliarder danske kroner.

Baggrunden for specialordren er de særlige vilkår, der gælder for de store Vestafrikanske containerhavne Apapa i Nigeria og Tema i Ghana. Begge havne har en relativt lav dybgang, der forhindrer anløb med almindelige containerskibe i mellemstørrelse.

Det betyder, at de betydelige containervolumener fra Asien til Vestafrika i dag skal omlastes til mindre containerskibe på en terminal i Europa.

Den omvej - og de ekstra omkostninger - vil Maersk Line gøre til historie med den nye Wafmax-klasse af containerskibe på hver 4500 TEU. De har en ringere dybgang end tilsvarende containerskibe - til gengæld er de bredere, samtidig med de er lange nok, til at flere kraner kan arbejde på dem på en gang.

Det betyder også væsentligt hurtigere turn-around tid, hvilket reducerer kapacitetsproblemer i de pågældende havne, samtidig med at Maersk Line fremover kan transportere containerne væsentligt mere miljøvenligt og til lavere omkostninger end hidtil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062