Finanslov: Fokus uden penge
DI Transports direktør Michael Svane ser ikke store fremskridt i den fremlagte finanslov.
- Det er bemærkelsesværdig hvor meget infrastruktur og transport fylder i regeringens finanslovsforslag, siger Michael Svane – men han er ikke imponeret over indholdet. Vi kan desværre konstatere, at der er tale om omdisponeringer og opsamling af eksisterende aftaler. Der kommer ikke nye penge til området, og derfor får området ikke det løft, som vi ønsker os i DI Transport.
Det gælder for eksempel pengene til den nye Storstrømsbro, som skal tages fra Infrastrukturfonden, og det gælder elektrificeringen af jernbanen mellem København og Esbjerg.
Tværtimod, så kan transportbranchen og danske erhvervsvirksomheder se frem til øgede udgifter.
Pengene til finansloven skal nemlig dels komme gennem øget trafikkontrol, og så spiller regeringen ud med, at den planlagte kørselsafgift til lastbiler skal være endnu højere end de planlagte 1,5 milliarder kroner.
- Samlet set kommer der en ekstra regning – ikke kun til transportbranchen, men til dansk erhvervsliv, kritiserer Michael Svane.
En del af regningen skal betales af udenlandske vognmænd/lastbiler, men ifølge Svane ender udgiften alligevel hos de danske industrivirksomheder.
- Problemet er, at pengene er øremærket til den kollektive trafik. Transportbranchen og industrien kan ikke søge puljer, som kan lempe omkostningspresset eller forbedre konkurrenceevnen, siger Svane.
I Tyskland har der for eksempel været puljer til anskaffelse af miljørigtige køretøjer.
- Vi fungerer kun som malkeko for regeringen, fastslår Michael Svane.