23948sdkhjf

Konference gav opbakning til kombiterminalen i Padborg

Kombiterminalen i Padborg kom hurtigt i centrum ved konferencen ”Ligger fremtiden på skinnerne,” som i går fandt sted på FDE Center Padborg.

Kombiterminalen i Padborg kom hurtigt i centrum ved konferencen ”Ligger fremtiden på skinnerne,” som i går fandt sted på FDE Center Padborg.



Ved en anden banekonference i København i tirsdags blev kombiterminalen nemlig erklæret for død og unyttig af flere parter. Men gårsdagens konference viste, at der er liv og fremtid i foretagendet.

- Ministeriet er ved at lave en behovsanalyse for at finde ud af, om kombiterminalen i Padborg skal udvides. Jeg tror, der er en klar fremtid for kombiterminalen, men det skal behovsanalysen være med til at slå helt fast, sagde Tine Lund Jensen, kontorchef i Transportministeriet.

Kombiterminalen i Padborg bliver drevet af firmaet TX-Logistik, og herfra fortalte Jörg Nowaczyk, at der mangler kapacitet for at kunne få flere tog af sted og høste alle fordelene ved kombinerede transporter.

- Vi har brug for politisk støtte - også gerne fra Tyskland. Både Danmark og Tyskland nyder godt af en Padborg-terminal, som er porten til Skandinavien.

Som eksempel på behovet for bedre infrastruktur peger han på, at det længste jernbanespor i kombiterminalen er 350 meter langt. Han ønsker sig et 500 meter langt spor, så hele godstog kan køre ind og blive læsset på en gang.

- Får vi den nødvendige infrastruktur, er der store muligheder i Padborg. Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at der er plads til en terminal både i Taulov og i Padborg. De to steder retter sig mod forskellige kunder, sagde Jörg Nowaczyk.

- Kombiterminalen i Padborg har en fremtid, men det kræver stærk opbakning fra det lokale erhvervsliv og ikke mindst en erkendelse fra politisk side af, at flere kombitransporter kræver de nødvendige investeringer i infrastrukturen, mener ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.

Konferencens overordnede budskab var, at jernbaner og lastbiler spiller godt sammen, og kombinerede transporter kan gøre godstransporter langt mere effektive og betyde gode penge for vognmænd og transportører.

Poul Bruun er ikke i tvivl om, at transportvirksomhederne i nogle tilfælde kan levere bedre service, reducere omkostningerne og tjene gode penge på at kaste sig over de muligheder, som en udnyttelse af jernbanen kan give på en del af transportstrækningen ned gennem Europa.

Der kan eksempelvis være tilfælde, hvor det passer fint ind tidsmæssigt for vognmanden at sætte traileren over på en jernbanevogn på den lange strækning til det sydlige Europa – og samtidig sparer han en chaufførløn.

Bag gårsdagens konference stod Transportens Innovationsnetværk, Logistik-Initiative Schleswig-Holstein og CB-Log, som arbejder for grænseoverskridende logistik i Sønderjylland og Slesvig-Holsten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067