Det lysner i øst
Danske speditører hilser svensk lovændring af omstridte 40-tons grænse velkommen – men advarer om store huller på i svensk lovforslag, der i praksis kan begrænse værdien af lovændringen alvorligt.
Da den svenske regering i slutningen af sidste uge meddelte, at tunge lastbiltransporter igen bliver tilladt over Sveriges grænser, så var Danske Speditører hurtigt ude med ros til den danske transportminister. Men speditørernes brancheorganisation frygter, at der er tale om en halv løsning, da den konkrete lovtekst endnu ikke er offentliggjort. Det sker tidligst i denne uge.
- Vi er glade for, at den svenske regering nu klart udtrykker vilje til at løse problemerne. Henrik Dam Kristensens hurtige indgriben har en stor del af æren for, at denne sag er blevet håndteret så forholdsvis hurtigt, som det er tilfældet, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører, på baggrund af, at det svenske erhvervsministerium offentliggjort sin principielle beslutning om at ændre vejgodslovgivningen.
Delvis løsningDen kortfattede pressemeddelelse siger, at vogntog over 40t godkendes til international trafik under forudsætning af, at de opfylder samme krav som ved nationale transporter. Torsdagens svenske regeringsbeslutning tyder på, at det lovforslag, som blev sendt i høring for få dage siden hos de svenske organisationer, ligger til grund for den nye Transportförordning.
- Det er helt tydeligt, at alvoren er gået op for de involverede myndigheder. Men ændringsforslaget i den form, vi har set det, løser kun i et vist omfang det problem, som den såkaldte Winterkrantz-dom har medført. Der er et stykke vej endnu, selv om vi må gå ud fra, at situationen bliver mere normal nu, hvor alle kan se, at der skal ske noget, siger Martin Aabak.
Winterkrantz-dommen ligger til grund for den skærpede praksis over for tunge vogntog i international trafik i Sverige siden slutningen af juli.
- Med det lovudkast, som har været sendt i høring, vil international kørsel med vogntog over totalvægt 40t (44t) og totallængde 18,75m (16,75m) stadig være ulovlig, men der gives ikke bødestraf for en overtrædelse. Det er dog muligt, at der stadig vil eksistere en mulighed for at uddele bødeforlæg - som vi læser det: hvis overtrædelsen er forsætlig eller er uagtsom. På dette punkt er forslaget uklart, fortsætter Martin Aabak.
Betydelig usikkerhedDet er klart, at motivationen til at gennemføre kontroller for at sikre overholdelsen af vægt- og længdegrænser bliver mindre hos politiet med det, der er foreslået. Men tilbage bliver muligheden for, at -
1) En myndighed alligevel mener, at overholdelse af vægt- og længderegler bør indgå i vejsidekontroller med risiko for, at vogntog kræves omlæsset eller adskilt
2) En myndighed ønsker at efterprøve forsæt og agtsomhed, hvis disse er betingelser for straffrihed, med risiko for, at der fortsat vil blive idømt bødestraffe
- Der er også problemer med at definere, hvad der menes med "international trafik", og der har været mange fantasifulde udlægninger i retning af, at når der kun krydses én grænse, så er det ikke internationalt. Forslaget til lovændring giver ikke tilstrækkelig klarhed. Det virker uheldigt, da dommen i Winterkrantz-sagen specifikt forholder sig til, at den pågældende transport måtte anses for at være international også for så vidt angik den strækning, som tilbagelagdes i Sverige, tilføjer Martin Aabak.
Kontakt til transportministerenDanske Speditører henledte sammen med andre organisationer den 27. juli opmærksomheden på en ny praksis hos svensk politi. Lige pludselig blev lastvogntog over 40t totalvægt (44t) og 18,75m (16,75m) totallængde standset, kontrolleret og udstyret med bødeforlæg og pålæg om at læsse overvægt af. Det var ikke en aprilsnar i juli: Tunge varer måtte sendes af sted med 21t på vognen i stedet for de 30t, som en totalvægt på 48t, der har været gældende i årevis, har tilladt; og kørslen med modulvogntog på 25m ophørte over natten. Den nye praksis er i modstrid med, hvad der hidtil har været gældende mellem de nordiske lande og har medført store gener i samhandel og samtrafik. Den opstod, efter at Sveriges højesteret afviste at tage dommen i Winterkrantz-sagen op til fornyet bedømmelse.
Danske Speditører fik kontakt til Henrik Dam Kristensen endnu inden han var kommet fra ferie, og det satte gang i sagerne. Den norske og den finske transportminister gik med. Efter at det svenske Näringsdepartement i denne uge fremlagde forslag til at ændre Trafikförordningen og sendte det i høring, har Danske Speditører givet sine kommentarer til Henrik Dam Kristensen og bedt ham bringe dem videre over Øresund til den svenske kollega.
Benspænd i EU-direktivForslaget fra Näringsdepartementet afspejler formentlig en vurdering af, at det ikke er muligt at ændre på de gældende vægtgrænser fra EU-direktiv 53/96, som ligger til grund for Trafikförordningens bestemmelse, eller at gøre den hidtidige forståelse mellem de nordiske lande gældende, hvorefter vægt- og længdespecifikationer anerkendes gensidigt. Det betyder, at den lovændring, som er under udarbejdelse, vil kunne udfordres i EU-regi.
Det fremgik af høringsmaterialet, at lovændringen skulle have virkning fra den 4. september. Torsdagens pressemeddelelse omtaler ikke nogen ikrafttrædelsesdato.
- Vi håber i Danske Speditører, at der i det videre arbejde med ændringsforslaget findes løsninger på de nævnte problemstillinger. Den nuværende situation betyder et tilbageslag for hele logistik- og transportsektorens virkemåde med øgede omkostninger til følge, som vil hæmme vækst og velfærd i alle de involverede økonomier, konkluderer Martin Aabak.