Therkelsen revser tysk forsøg
Kritik af det tyske modulvogntogsforsøg, der bremser initiativrige danske vognmænd.
Glæden over, at Tyskland endelig fik gang i modulvogntogsforsøget varede kun kort hos danske eksportvognmænd. De stod i foråret nærmest klar ved grænsen med deres 25,25 meter lange modulvogntog – men de har ikke bevæget sig så meget som en centimeter over på den anden side.
Det skyldes de massive tyske krav til modulvogntog, som bl.a. kræver særlige sikkerhedssystemer. Den slags er dog dyrt, og i hele Tyskland er der således for tiden kun 20 modulvogntog. I Danmark var der til sammenligning 250 modulvogntog fra starten af forsøget og i dag er der knap 500.
Mogens Therkelsen, direktør i H.P. Therkelsen, revser i den tyske logistik- og transportavis DVZ tyskerne for deres mangelfulde modulvogntogsforsøg.
Han kritiserer blandt andet, at det vil koste et sted mellem 10-20.000 euro at gøre et dansk modulvogntog klar til det tyske vejnet. Therkelsen mener, at det ligner chikane fra tysk side, og det harmonerer slet ikke med EU-transportkommissær Siim Kallas’ intentioner om at tillade grænseoverskridende trafik af modulvogntog.
Teoretisk set ville det ellers ikke være noget problem for danske modulvogntog at køre gennem store dele af Tyskland. Der er direkte forbindelse mellem det danske og det tyske modulvogntogsnet på A7/E45.
Therkelsen mener heller ikke, at den tyske forsøgsperiode på fem år er lang nok – i Danmark blev perioden forlænget til syv år.
- Dermed er der skabt basis for langtrækkende investeringer, påpeger Mogens Therkelsen.
Mange tekniske kravVil man gøre sig forhåbninger om at kunne køre med modulvogntog i Tyskland, de såkaldte LangLKW, må man være indstillet på at der er visse tekniske krav, som skal overholdes, oplyser International Transport Danmark.
Materiellet skal både være højt specificeret og desuden være udstyret med forskelligt trafiksikkerhedsudstyr.
Der er krav til at lastvognens chassis skal være med luftaffjedring, dog undtagen på forakslen.
Drivakslen skal være udstyret med differentialespærring eller ASR (Anti slip regulation), EBS-bremseanlæg med ESP (elektronisk stabilitetsprogram), skivebremser, retarder, samt automatisk vægtovervågning (manometer, der kan aflæses ude på køretøjet, er dog tilladt).
Trafiksikkerhedsudstyret omfatter også LDW (vognskiftealarm/sporassistent), ACC (radarbaseret automatisk afstandsregulering integreret med cruisecontrollen) eller en nødbremsningsassistent.
Der er krav om forbedret udsyn for føreren, bakkamera som har monitor i førerhuset, og der skal være konturafmærkning i form af refleks. Endelig skal der være et skilt med refleks på bagenden med teksten Lang-Lkw og der er også et krav om at materiellet skal være anvendeligt i kombineret trafik.
Af andre krav er der bl.a. digital fartskriver, slingerlygter og at EU’ venderadiuskrav skal overholdes.
Der stilles også krav til chaufføren, som skal have haft CE-kørekort i en uafbrudt periode de sidste fem år, og desuden skal chaufføren have mindst fem års erhvervserfaring i kørsel med almindeligt vogntog. Inden chaufføren kan slippes løs på de tyske veje med et modulvogntog, skal chaufføren have deltaget i to timers uddannelse omkring anvendelsen af de lidt længere vogntog.