Hollandsk hejs øger fleksibiliteten
Et effektiv hejs er et must på en moderne lastvogn, der udfører sæsonbetonede opgaver.
Af Finn Bjerremand
En moderne vognmandsvirksomhed, hvor vognmanden udfører transportopgaver der kræver forskellige typer opbygninger, er nødt til at have en lastvogn med et effektivt hejs, så der hurtig kan skiftes opbygning. Samtidig er der behov for høj lasteevne og derfor vinder de fireakslede lastvogne mere og mere frem - specielt efter indførelse af 54 ton vogntogsvægt. En af de nye spillere på markedet for wirehejs er den hollandske koncern VDL Containersystemen i Habbert ved Eindhoven, som godt nok har produceret kroghejs og liftdumpere gennem længere tid. Men først for to år siden begyndte VDL at producere wirehejs.
Det skete efter at den kendte hollandske producent NCH gik konkurs, hvilket efterlod et hul i markedet for wirehejs.
En af de tidligere danske NCH kunder er vognmandsfirmaet Sv. Aa. Jensen A/S i Billum, hvor vognmand Tage Fjord Ørskov sidste år valgte at investere i en ny lastvogn med et nyt VDL wirehejs.
Den nye lastvogn, en fireakslet Volvo FM 420 - som sammen med en nyrenoveret treakslet påhængsvogn udnytter den nye totalvægtsgrænse på 54 ton - blev leveret i foråret og har dermed allerede været i drift i en periode, hvor vognmanden selv har kørt med hele vogntoget.
Nu har vi fået lov til at kigge nærmere på hejset og den flotte opbygning, som er leveret og opbygget af Skjern Bremser A/S og Skelhøje Vognfabrik A/S ved koncernens afdeling i Christiansfeld.
Efter hensigtenHos vognmandsfirmaet er man godt tilfreds med det nye køretøj og det nye hejs.
- Hejset kører perfekt og alt er som det skal være - og som det på forhånd var lovet det ville blive, siger vognmand Tage Fjord Ørskov til Trans Inform.
Hejset er et VDL wirehejs i en 25 ton version med trevejs tip, friløb, hurtig sænk og blandt andet en ny type hydrauliksystem samt joystick-betjening.
Bagest er der to containerstop, hvoraf det inderste bruges til kasser med lang stoplængde. Når vognmanden skal køre med sine containere med kort stopmål, klappes kroglåsene og sensorpalen manuelt op og stopper wireoptrækket 200 mm længere tilbage – herefter passer akseltryksbelastningen og containeren trækkes ikke forbi rullerne i bag.
Det andet stop tilbydes ikke fra producenten VDL, men er i stedet udviklet og monteret hos Skjern Bremser efter ønske fra vognmand Tage Ørskov – og det fungerer rigtig godt.
Forskellige længderI Danmark er det lidt svært med containerlad og længder. Hvis vi går til vores naboland Sverige er alle containere som regel ikke meget over seks meter lange, fordi der typisk køres med en container på forvognen og to på den 12 meter lange påhængsvogn.
Men her til lands er længden meget forskellig og det stiller store krav, både med hensyn til vægten, trafiksikkerheden i
form af en sikker fastgørelse samt den maksimal tilladte længde bag bagkofangeren. Der er mange chauffører som har været nødt til at erhverve sig et ”nyt” kørekort, fordi de er blevet taget med en hejseladscontainer med et alt for stort overhæng ud over bagenden.
Med fire aksler, hvor de tre sidder samlet i en tridembogie i bag, drejer det sig for det vestjyske vognmandsfirma om at containerne placeres så langt tilbage som muligt, for at få akseltrykket fordelt korrekt.
Fuld af udstyrChassiset, der er en Volvo FM 420 8x4 er bl.a. udstyret med I-Shift gearkasse med anlægssoftware, fuld luftaffjedring på alle fire aksler og Globetrotter førerhus, som ud over at det er let at komme ind og ud i førerhuset samtidig giver rigtig gode pladsforhold til en lastvogn, som denne der fortrinsvis anvendes i regional transport.
Udstyret omfatter også Dynafleet flådestyringssystem, oliefyr, som varmer via kølevæsken og skabe indvendig over køjen i førerhuset.
Der er både et motorkraftudtag med hydraulikpumpe og et gearkassekraftudtag. Vognen er også bygget op med en lille værktøjskasse fra Danboks, og en 57 mm Orlandi kærrekobling, der er leveret af Europart.
Den lille værktøjskasse er nok det eneste på hele vogntoget, der ikke helt er blevet som vognmand Tage Ørskov kunne ønske sig. Men al den plads, der var til rådig på siderne af chassiset er blevet taget i brug, så værktøjskassen kunne ikke blive større, chassiset er nemlig også bygget op med et komplet 5 tommers suge-/blæseanlæg.
Kompakt opbygningTil vognen er der også bygget et hejselad med udstyr til suge-blæseanlægget. Containerladkassen, der er fremstillet i aluminium ved Skelhøje Vognfabrik, er syv meter lang og udstyret med 1,6 meter høje sider. I både for- og bagende er der kornspidser med 5 tommers læsse-rør. Desuden er der et skillerum.
Under ladet er der indbygget opbevaringsrum for slanger og der er kornspidser med læsserør og pneumatisk klapkasse. For at kunne aflæsse ved en sluse er der også indbygget en hydraulisk snegl inde i ladet.
Suge-blæseanlægget er leveret af Albjerg’s Maskintec A/S i Stenstrup. Det er en kompakt opbygning med Holmes-blæser og aluminiumsdæmpere, 5 tommers filterkasse og sluse med forbedret gennemløb samt 5 tommers læsserør med fordelerventil.
Renoveret påhængsvognPåhængsvognen er i forbindelse med indsættelse af den nye Volvo forvogn blevet gennemrenoveret med nye bremser og har fået monteret en ny godkendt træktriangel for 54 ton vogntogsvægt hos Skjern Bremser i Christiansfeld.
En nye lygtebagende er blevet indbygget for at give plads til en 4 tommers sluse under ladbunden. Derudover er der monteret en kornlem i bagsmækken, så at der f.eks. kan tippes ned i en grav ved kunderne.
Siderne er også blevet forhøjet, og i venstre side er der monteret foldbare oversider, der kan foldes ind i ladet, så man ikke skal løfte oversiderne når de skal fjernes for transport af pallegods, som læsses ind af siden.
Påhængsvognen er også blevet udstyret med kornspidser med 5 tommers læsserør og pneumatisk klapkasse. Lige som på hejseladet til forvognen, er der indbygget en hydraulisk snegl i ladet, som fører fodret ind i slusen.
Forvognen er lakeret ved Sydfyns Autolakering i Kirkeby ved Stenstrup, mens påhængsvognen er blevet sandblæst og lakeret hos Carsten Noer Storvognslakering A/S i Vamdrup.