Godt år for Emirates i Danmark
Året der gik: 1. august var årsdagen sværvægteren Emirates’ første rute ud af København.
Af Herbert Nielsen
Det er sandelig gået godt for luftfartsselskabet Emirates, der i fjor fik sin første passagerrute til Skandinavien efter års nølen og karikaturtegninger. Det gælder både på passagersiden og for luftfragten.
Emirates startede ud med daglige flyvninger mellem Dubai og København med Airbus A330-200 fly. Planen var så at skifte over til beflyvning med Boeing 777-300ER fly fra 1. februar 2013. Men succesen har været så overbevisende, at Emirates allerede her fra 1. oktober skifter over til de større fly, der giver mere plads på både passagerdækket og nedenunder, hvor fragten bor.
Ved siden af disse passagerflyvninger har Emirates faktisk været i Skandinavien siden 2003 med tre ugentlige Boeing 747-400F flyvninger på Göteborg. Så kapaciteten for fragten har været her i lang tid. Desuden sendes en god del fragt også ad landevejen ud af Skandinavien mod Emirates’ andre europæiske hubs.
Belly-fragt
Ved indsættelsen af passagerflyene har Emirates SkyCargo især fået tilgang til daglige løft af belly-fragt ud af København via Dubai til en række især asiatiske destinationer.
Dette tilskud, der retter sig mod hasteforsendelser af dimensioner, der passer til bugen på passagerflyene, øger bredden i den palet af tjenester, selskabets nordiske fragt-GSA, Scanpartners, har at markedsføre i Norden.
Og det er således noget, der tonser. Helt konkret har Emirates’ Airbus A330-200 og Emirates SkyCargo’s Boeing 747-400F fly, der tager henholdsvis 25 tons og 100 tons per gang, løftet i alt 2300 tons fragt ud af Norden i løbet af det forgangne år.
Det skulle så svare til rundt regnet 200 tons pr. måned, men naturligvis svinger det fra måned til måned alt efter sæson.
I juni løftede Emirates således i alt 1439 tons fragt ud af Skandinavien: 425 tons fra Danmark, 453 tons fra Norge og 561 tons fra Sverige.
Men da var sommeren jo også ved at indfinde sig rundt om i eksportvirksomhederne…