Intens kamp om Asien-rejsende
Kampen om passagererne mellem Nordeuropa og Sydøstasien er hård og får til efteråret endnu et nøk op ad i intensitet.
Det sker når mellemøstselskaberne Qatar Airways og Emirates i løbet af vintersæsonen begge åbner ruter fra den polske hovedstad Warszawa til henholdsvis Doha og Dubai. Dermed kan polakkerne tage via ørkenstaterne og videre ud til Asien med de to selskabers stadigt mere fintmaskede rutenet. Fra 5. december fire gange om ugen med en Airbus A320 fra Qatar Airways via Bahrain og fra 6. februar næste år hver dag med en Airbus A330-200 fra Emirates via Dubai.
Samtidig øger de mellemøstlige selskaber kapaciteten til de skandinaviske lufthavne.
Henover sommeren har Emirates brugt et miks af Boeing 777-200 og -300 fly på den daglige forbindelse fra København. Og fra 1. oktober vil den store 777-300 permanent betjene ruten. Hos Qatar Airways øger man fra 28. oktober kapaciteten fra Oslo til Doha fra fem til syv ugentlige flyvninger. Endelig har Gulf Air indsat større fly mellem København og Bahrain.
Det fjerde ekspansive ørkenselskab, Etihad Airways, har endnu ikke vendt blikket mod Skandinavien, men har intensiveret samarbejdet med airberlin om at trække passagerer fra Skandinavien til Abu Dhabi via den tyske hovedstad.
SAS har alle dage gjort en stor dyd ud af at trække polske rejsende til selskabets hub i Københavns Lufthavn og flyve dem sammen med skandinaver ud i verden. Således har selskabet ruter mellem snart seks polske byer og København. Dermed forsøger SAS at gøre Polen til et lige så godt betjent hjemmemarked som Norge, Sverige og Danmark.
Nu forsøger mellemøstselskaberne at få deres bid af den polske kage. Og det sætter SAS´ruter til Asien under pres. Især ruten til Bangkok kan få det endnu sværere med Emirates’ og Qatars entréer i Polen. Ruten er i forvejen den mindst rentable for SAS på grund af den lave andel af forretningsrejsende sammenlignet med ruterne til eksempelvis Shanghai, Tokyo, New York og Washington.