23948sdkhjf

Minister kræver handlingsplan for Kieler-kanalen

Nord-Ostsee –Kanalen (Kieler-kanalen) er atter i fuld drift.

Nord-Ostsee –Kanalen (Kieler-kanalen) er atter i fuld drift.



Kanalen blev delvist spærret for trafik, da tre sluser ved Kiel-Holtenau brød sammen, men i går eftermiddag blev problemerne løst og sejladsen er genoptaget i normalt omfang.

Den seneste episode fører nu til, at den slesvig-holstenske trafikminister Reinhard Meyer (SPD) kræver enb handlingsplan for en omfattende renovering af hele kanalen. Det er forbundsregeringen, der har det økonomiske ansvar for kanalen i samarbejde med delstaten.

- Vi har brug for en masterplan, siger Reinhard Meyer.

- Det seneste uheld med slidte dele var til at forudse og viser blot, at kanalen trænger til en grundig modernisering.

En lang række skibe, der ikke nåede at ændre kurs over Skagen, hang i flere dage fast i kanalen og det finder trafikministeren ganske uholdbart. Ikke mindst i betragtning af, at Nord-Ostsee-kanalen er verdens mest trafikerede kunstige søvej med en årlig passage af over 100 mio. tons gods.

Hvorvidt delstatsregeringen og forbundsregeringen når frem til en aftale, står dog hen i det uvisse, da Tyskland fører en yderst stram finanspolitik. Sluserne ved Brunsbüttel er netop blev sat i stand og det kostede 300 mio. euro. En totalrenovering af kanalen anslås til at koste mindst 1,25 mia. euro.

- Kanalen har nåde national og international betydning og vigtigheden kan vi ikke undervurdere, siger Reinhard Meyer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079