Nye regler om router på modulvogntog
Hvad er en router, vil nogen nok spørge?
En router er en komponent på det midterste af de tre køretøjer, der indgår i et modulvogntog. Komponenten sørger for, at det elektriske bremsesignal fra lastbilen fordeles til både det midterste og det bageste påhængskøretøj.
Da reglerne om modulvogntog blev indført, var routeren ikke tilgængelig på markedet, så det elektriske bremsesignal fra lastbilen kunne kun gå til ét af påhængskøretøjerne. Det andet påhængskøretøj måtte bremse ved hjælp af trykluftsignalet fra lastbilen. Dette giver en længere funktionstid og dermed længere standselængde for modulvogntoget.
I mellemtiden er routere blevet tilgængelige, og Trafikstyrelsen har undersøgt cost/benefit-forholdet ved montering på nye køretøjer og ved eftermontering på eksisterende køretøjer. Undersøgelsen viste, at montering på nye køretøjer giver et meget fint cost/benefit-forhold.
Den ny bestemmelse om router gælder kun påhængskøretøjer, der registreres første gang den 1. september 2012 eller senere. Ændringen er indføjet i bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog.
Vogntog, der er for lange - men ikke er modulvogntogBekendtgørelsen præciserer også, at et almindeligt vogntog, der er for langt p.g.a. en udtrukket trækstang, ikke skal anses som et modulvogntog. Dette har betydning for bøde-størrelsen, da der i den situation ikke er tale om et modulvogntog, der kører udenfor modulvogntogsvejnettet, men et vogntog, der er for langt.