23948sdkhjf

Cyklister: Sæt kameraer på lastbiler

Hvert år mister danske cyklister livet i mødet med en højresvingende lastbil, og derfor vil Cyklistforbundet nu tage endnu et skridt i kampen mod de tragiske ulykker.

Hvert år mister danske cyklister livet i mødet med en højresvingende lastbil, og derfor vil Cyklistforbundet nu tage endnu et skridt i kampen mod de tragiske ulykker.



Forbundet vil have vedtaget en lov, som påbyder, at lastbiler får monteret et kamera på højre side af førerhuset, som skal filme ned i den blinde vinkel, hvor en cyklist kan være skjult.

Tanken er, at kameraet kan sende billeder fra den blinde vinkel til en skærm i førerhuset, hvor chaufføren kan holde øje med cyklister inden et højresving.

Højresvingsulykker har haft stigende fokus herhjemme, og efter en række tiltag er antallet af ulykker faldet fra 38 i 2005 til 16 sidste år.

Cyklistforbundet har gennem længere tid plæderet for, at der skulle indføres et lovpligtet orienterende stop for lastbiler, inden de svinger til højre.

Det ønske er dog blevet afvist af lastbilvognmændene, og derfor har man nu skiftet strategi.

Hos Dansk Transport og Logistik, som organiserer 2450 danske vognmandsvirksomheder, er man da heller ikke afvisende over for det nye forslag.

- Vi synes, idéen er god, men det er kun i den spæde start på forsøgsbasis, siger chefkonsulent Frank Davidsen.

Han henviser til, at Teknologisk Institut er i færd med at udarbejde en rapport på baggrund af forsøg med kameraer på lastbiler.

DTL peger samtidig på, at aspekter som økonomi, risikoen for at snavs blokerer kameraerne og placeringen af overvågningsskærmen i førerhuset kan tale imod forslaget.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063