23948sdkhjf

Politikere: Nej til fri cabotage

- Vi slår vognmandsbranchen ihjel, hvis man liberaliserer cabotage og giver frit slag. Danske vognmænd har ikke samme rammevilkår på grund af skatte- og afgiftstrykket i Danmark.

- Vi slår vognmandsbranchen ihjel, hvis man liberaliserer cabotage og giver frit slag. Danske vognmænd har ikke samme rammevilkår på grund af skatte- og afgiftstrykket i Danmark.



Så klart udtrykker trafikordføreren Leif Mikkelsen fra Liberal Alliance sig i et rundspørge, som DTL Magasinet har foretaget blandt Folketingets trafikordførere. DTL Magasinet har således spurgt de otte partier om deres holdning til liberalisering af cabotagekørslen i Danmark, og stort set alle danske trafikpolitikere siger nej.

Leif Mikkelsen siger, at forudsætningen for en liberalisering er, at Liberal Alliances politik bliver gennemført, nemlig sænkning af skatter og afgifter, så man kan konkurrere på lige vilkår.

- Der er efterhånden ikke en dansk lastbil med en dansk chauffør. Hvis man ikke kan finde flertal for den rigtige politik, kan man heller ikke gå ind for en liberalisering, der betyder, at vores vognmænd bliver slået ihjel. Hvis man ikke kan sænke skatte- og afgiftstrykket i Danmark, så bliver man nødt til at bide i det sure æble og stramme reglerne.

Den estiske EU-kommissær Siim Kallas er derimod fortaler for en yderligere liberalisering. Problemet med lønforskelle og omfanget er nemlig overdrevet, mener han

- Der vil ske en vis harmonisering af lønninger, så jeg tror ikke, at der er grund til at begrænse cabotagekørslen, udtaler Siim Kallas.

Det er danske trafikpolitikere så ikke enige i, for rundspørget tyder på, at liberalisering på dette felt ikke bliver dansk politik under de nuværende omstændigheder.

Det glæder DTLs adm. direktør Erik Østergaard. Han konstaterer, at liberaliseringsplanerne falder på stengrund herhjemme.

- Vi vil naturligvis fastholde politikerne på deres klare udmeldinger, når EU-Kommissionen fremturer med liberaliseringsplanerne. Vi vil også holde politikerne fast på deres tilsagn om, at der er brug for mere og højere kvalitet i kontrollen af cabotageregler og løndumping. Nye tilfælde i pressen tyder i hvert fald på, at det er der behov for, siger Erik Østergaard.

I slutningen af 2013 afleverer EU-Kommissionen en rapport om cabotage, som kanlægge op til yderligere liberalisering i 2014.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064