23948sdkhjf

SAS er klar i Billund

Når SAS i dag genåbner ruten mellem København og Billund vil det sidste hul være lukket.

Når SAS i dag genåbner ruten mellem København og Billund vil det sidste hul være lukket.



Og når samme selskab indsætter ekstra frekvenser på ruterne fra København til Aarhus og Aalborg fra den 3. september vil antallet af daglige frekvenser på de danske indenrigsruter være 42 returflyvninger på de travleste hverdage.

Det er godt nok en reduktion på 33 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Men det vil skabe en sundere indenrigsforretning for alle aktører, mener Per Møller Jensen, vice president marketing og Eurobonus i SAS.

- Nu er det igen muligt at tjene penge på dansk indenrigsflyvning. Og der vil fremover være en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, siger Per Møller Jensen til CHECK-IN.dk.

Det kan dog ikke undgås, at sætte sig spor i lufthavnene og luftfartsselskabernes passagerstatistikker.

- Passagertallene på indenrigsruterne vil uden tvivl være lavere end før. Men de var også baseret på sindssygt lave priser. Alle kunne godt se, at 200 kroner var en uholdbar lav pris for en flybillet til Aalborg, når det koster mere end det dobbelte med tog eller i bil, siger Per Møller Jensen med henvisning til prisniveauet før Cimber Sterling-konkursen.

- Spørgsmålet er, om ikke situationen før var uholdbar. Om ikke der i virkeligheden var overkapacitet, som gjorde det umuligt at drive og udvikle en sund forretning, siger Per Møller Jensen.

Da konkurrencen var på sit højeste havde SAS, Norwegian og Cimber Sterling tilsammen 23 daglige returflyvninger mellem København og Aalborg på hverdage. Fra 3. september vil antallet være 16. Og det er ifølge SAS-chefen nok et mere naturligt leje.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064