23948sdkhjf

MAN har succes med EfficientLine

Tyske MAN meddeler, at EfficietLine-lastvogn nummer 10.000 netop er kørt af produktionsbåndet på fabrikken i München.

Tyske MAN meddeler, at EfficietLine-lastvogn nummer 10.000 netop er kørt af produktionsbåndet på fabrikken i München.



MAN’s EfficientLine-lastvogn til fjerntrafik, der er konsekvent designet til brændstofeffektivitet, har været på markedet i næsten to år. Her har den brændstoføkonomiske lastvogn oplevet betydelig efterspørgsel.

- Markedssuccesen med vores MAN EfficientLine-modeller viser, at vi er på bølgelængde med kundernes efterspørgsel efter specielt effektive og miljøvenlige transportmidler. Vi har bevist, hvor effektive vores effektivitetsteknologi er i daglig transport over lange afstande. Det reducerer brændstofforbruget med op til tre liter per 100 kilometer. Med andre ord med så til 10 procent. Hver TGX EfficientLine, der erstatter en konventionel lastbil kan spare op til 4.500 liter diesel om året, hvilket er det samme som 12 tons CO2-emission. Det opmuntrer os naturligvis til at udvide EfficientLine-programmet. På IAA 2012 vil vi præsentere en bus, der er specielt effektiv og besparende på brændstoffet - MAN Lion 's Coach EfficientLine, siger Dr. Frank Hiller, Marketing Director, Salg & Service af MAN Truck & Bus.

EfficientLine i hele verden

Transport-effektivitet er en stadig vigtigere faktor – også på markeder uden for Europa, i andre industrialiserede lande og de såkaldte vækstøkonomier, fordi man også her mærker de stigende priser på diesel. MAN EfficientLine-konceptet har derfor et verdensomspændende fokus. Sydkorea er et eksempel, et land, hvor behovet for transport effektivitet svarer til hvad man oplever i Europa. MAN TGX EfficientLine lastbiler har været på markedet her siden marts 2012.

For markeder over hele verden med dårlige vejforhold og hårde driftsmæssige forhold, tilbyder MAN særligt økonomiske langdistance-lastbiler med EfficientLine teknologi. Disse tilbydes også med integreret sikkerhedssystemer som ”Lane Guard assistant” LGS og adaptive fartpilot ACC.

På de globale markeder er køreuddannelse ved MAN ProfiDrive® også en del af effektivitetskonceptet.

TGS EfficientLine med særlige udstyrsfunktioner til barske driftsbetingelser, er nu på markedet i Afrika og Asien, i Mellemøsten, Latinamerika og Rusland.

Effektivitetsfaktorerne

MAN har analyseret de faktorer, der er forudsætningen for en virkeligt effektiv vejtransport. Lastvognsproducenten hævder, at MAN med TGX EfficientLine er den første, der konsekvent har indført løsninger, der tager hensyn til alle de kendte fysiske forhold, på et prækonfigureret køretøj.

Intelligent aerodynamik sparer brændstof, fordi vind er en primær årsag til ekstra brændstofforbrug i transport over lange afstande. TGX EfficientLine leveres uden tilbehør, såsom solskærme eller kompressor-horn. Men trækkeren er forsynet med aerodynamiske sidepaneler og en tagspoiler, der er korrekt tilpasset til traileren.

MAN EfficientLine udnytter også den store mængde af viden, der i dag findes om aerodynamik. En tophastighed på kun 85 km/t i stedet på 89 km/t, reducerer rullemodstanden med 10 procent. Det sparer en enorm mængde brændstof, uden mærkbart tidstab i den daglige drift.

Når det glder optimering af drivlinien, så harMAN ikke nøjedes med at forbedre de enkelte komponenter. MANs ingeniører har også udnyttet deres kompetencer til at optimere hele drivlinen.

Common-rail motorer, komponenter med lavt tab ved kraftoverføring og intelligent gearskift med MAN TipMatic er alle tilpasset for optimalt samspil.

En opgraderet tre-faset generator er fire procent mere effektiv og giver samtidig mere strøm. Kørelys, der kun bruger omkring en fjerdedel af den energi, som almindelig halogen nærlys bruger. MAN air-pressure management (APM) på EfficientLine reducerer effekttabet, når der genereres komprimeret trykluft. Letvægtsdesign betyder mere nyttelast. TGX EfficientLine leveres med specielt let for-og bagaksel affjedring, der sparer omkring 80 kg.

Komprimeret lufttank, brændstoftank og fælge af aluminium bidrager alle til at lette køretøjets vægt.

Fleksible pakker til de enkelte kundekrav

EfficientLine udbuddet består nu ud over den grundlæggende model, en to-akslet sættevognstrækker med XLX førerhus, også af TGS og TGX versioner med tre aksler, større eller mindre førerhuse og forskellige affjedringsmuligheder med EfficientLine pakker. MAN tilbyder også EfficientLine pakker på fjerntransportkørsel med TGS. Tankbiler kan fx kombineres med en aerodynamisk optimeret trækker.

Lej EfficientLine

MAN tilbyder nu også TGX EfficientLine på lejebasis til kunder, der har behov for ekstra fleksibilitet i vognparken. MAN Rental i Europa tilbyder et bredt udvalg af lastbiler med og uden trailere. Udlejning på mellemlang eller lang sigt sikrer kunderne fleksibilitet i perioder med spidsbelastninger og fremhæves af MAN som et attraktiv omkostningstransparent alternativ til at købe eller lease.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063